«Ryddesalg», «kanonpriser», «rå pris», «jubileumssalg» og «åpningsfest». Dette er eksempler på Gresvigs markedsføring av sportsutstyr i G-Max-butikkene på Ski og Slependen, samt på nettsiden gsport.no tidligere i år.

Forbrukerombudet har reagert med et varsel om tvangsmulkt på 800.000 kroner for brudd på markedsføringsloven. Årsaken er at Gresvig hverken har oppgitt førpriser eller prisavslag, og nå har sportskjempen sendt svarbrev til Forbrukerombudet.

Der skriver advokat Terje Sverdrup Mår at «lovbruddene hos XXL er av klart større omfang enn hos Gresvig Detaljhandel AS, samtidig som Ombudet gjennomgående har reagert klart strengere mot vår klient». Advokaten har lagt ved en fire sider lang oversikt som strekker seg tilbake til 2010.

- XXL har aldri fått et forbudsvedtak slik Gresvig har fått fra Forbrukerombudet. Nå forsøker Gresvig seg på en juridisk finte istedenfor å innrømme fakta i saken, sier sjefen for XXL i Norge, Anders Fjeld, i en kort kommentar.

Sportsutstyrsselskapet Gresvig eies av skipsreder og investor Olav Nils Sunde og har rundt 250 butikker innen kjedene G-Sport, G-Max og Intersport - og hadde ifjor en andel på 30,5 prosent av det norske sportsutstyrsmarkedet. Gresvig Retail Group sliter imidlertid med lønnsomheten. Selskapet gikk 278 millioner kroner i minus ifjor etter et underskudd på 267 millioner i 2013.

Det er Gresvigs argeste konkurrent, Nordens største sportsutstyrskjede, børsnoterte XXL, som har klaget markedsføringen til Gresvig inn til Forbrukerombudet. Duoen kjemper om et norsk sportsutstyrsmarked som ifjor utgjorde 13 milliarder kroner og har klaget på hverandres reklame en rekke ganger de siste årene.

Les også: Kan få bot for «kanonpriser»

- Vi har ikke drevet usaklig forskjellsbehandling slik Gresvig hevder. Etter vårt syn er alle sportsutstyrsaktørene behandlet likt, men det er altså ikke alle aktørene som har opptrådt likt. Dette er for øvrig argumentasjon Forbrukerombudet generelt får høre, ikke minst fra sportsutstyrsbransjen, sier fagdirektør Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet.

Hverken advokat Terje Sverdrup Mår eller Gresvig ønsker å kommentere saken mens den er under behandling, men viser til svarbrevet. Der heter det også at forbudsvedtaket fra februar 2012 som varselet om tvangsmulkt baserer seg på er foreldet og i tillegg hevdes det at Gresvig Detaljhandel as er feil adressat. Isteden henviser advokat Mår Forbrukerombudet til Gresvig Stormarked as som ansvarlig for markedsføringen til de to G-Max-butikkene og Gresvig as som ansvarlig for reklamen på gsport.no.

Les også: Rottefella må permittere

«På denne bakgrunn mener vår klient at det ikke er naturlig å gå inn på de konkrete markedsføringene som saken gjelder», skriver advokat Terje Sverdrup Mår på vegne av Gresvig Detaljhandel.

- Nå skal vi se på innholdet i brevet og vurdere videre hva Forbrukerombudet skal foreta seg i denne saken, sier fagdirektør Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet.

Tidligere har Forbrukerombudet ilagt et selskap tvangsgebyr på en million for villedende markedsføring, men det er ingen øvre grense for høye gebyrer ombudet kan gi, opplyser Forbrukerombudet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.