Rederiforbundet opplever at oljeservice-selskapene som er organisert hos dem gjør det de kan for å overleve i dagens marked, men at restrukturering er uunngåelig. Man må også være forberedt på at ikke alle selskapene vil overleve.

Det sier administrerende direktør Sturla Henriksen i Norges Rederiforbund til TDN Finans.

- Vi har gått fra en situasjon med null skip i opplag ved inngangen til året og kommer til å passere 100 innen året er over. Inntektssiden er det den er og alt for liten sammenlignet med kapasiteten i flåten, sier Henriksen.

Likviditeten dreper

Henriksen sier dette er et uttrykk for en svært krevende situasjon, og at offshorerederiene gjør det de kan for å overleve på kostnadssiden gjennom nedbemanning, opplag og kansellering av nybygg.

- Noen av dem har også refinansiert gjeld, noe som gjøres både for å få ned kostnadene, men også for å bedre likviditeten. Det er ofte likviditeten som tar livet av slike selskaper, ikke soliditeten som sådan, sier han.

Problemene viser seg også innen riggsegmentet.

- Vi har et betydelig antall rigger i opplag nå og vi venter at dette vil øke. Disse problemene gjelder både supplysegmentet og riggsegmentet, sier Henriksen.

Restrukturering og oppkjøp

Henriksen ser mer restrukturering fremover og mener man må være forberedt på at det kan komme omstruktureringer på eiersiden ved at obligasjonsgjeld gjøres om til egenkapital.

Det er mye penger i verden og et historisk lavt rentenivå. Dermed er det alt for mye penger som søker investering og avkastning, ifølge Henriksen.

Kompetansen som ligger i norske maritime selskaper er også attraktiv for utenlandske aktører.

- Vi må også være forberedt på at med de lave ratene og verdsettelsene nå kan noen benytte anledningen til å kjøpe seg opp, sier han.

Henriksen tror nye aktører som kan komme inn på eiersiden er hedgefond, institusjonelle aktører og kanskje, med tiden, private equity.

Han understreker at variasjonen er stor når det kommer til gjeldsgrad i selskapene og sammensetningen av gjelden. Dette gir muligheter for enkelte selskaper, men gjør situasjonen desto vanskeligere for andre.

- Noen selskaper vil se på sammenslåing, og så må vi selvsagt være forberedt på at ikke alle vil overleve dette, sier han.

Shippingtoppen mener det er viktig å ta med seg at dette er et globalt fenomen.

- Det er som sagt store forskjeller mellom selskapene, og vi må også huske på at dette ikke er et lokalt norsk fenomen. Dette er krevende for alle. Vår oppfatning er at de norske selskapene er bedre posisjonert enn mange konkurrenter, sier han.

Les også:
Seniorøkonom: Oljeprissmellen kommer neste år - med full styrke
Oljesmellen blir enda kraftigere  

Frykter at oljeprisen stuper til 20-tallet

Se DN Tv: Erna Solberg beroliger oljebransjen

Her beroliger Erna Solberg oljebransjen om at de passer godt inn i hennes klimapolitikk
Statsminister Erna Solberg åpnet Statoils høstkonferanse mandag formiddag.
02:22
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.