Brasils konkurransemyndigheter har iverksatt undersøkelsene på mistanker om ulovlig prissamarbeid og kartellvirksomhet. Blant selskapene som omfattes av granskingen er Wallenius Wilhelmsen Logistics (WWL), Eukor Car Carriers og Höegh Autoliners.

– Vi har sett pressemeldingen, men ikke hørt noe fra de angjeldende myndigheter. Dersom de kontakter oss vil vi selvfølgelig samarbeide med dem på samme måte som vi har gjort i alle de andre jurisdiksjoner som har reist disse sakene. Det skriver Höegh Autoliners’ konsernsjef Ingar Skiaker i en epost til DN.

Ifølge Brasils Economic Defence Administrative Commission mistenkes rederiene for å ha fordelt kunder seg imellom og for å ha holdt kunstig høye priser på bilfrakt.

Fikk bøter

Rundt 80 ansatte i selskapene skal ifølge konkurransemyndighetene ha samarbeidet om fordeling av kunder og å opprettholde høye priser. Avtaler skal ha blitt inngått i møter, på telefonen og via eposter. Undersøkelsene omfatter perioden fra 2000 til 2012.

I slutten av desember fikk to deleide Wilh. Wilhelmsen-selskaper tilsammen 440 millioner kroner i prisfiksingsbøter i Kina.

Nye bøter vil komme i år og i 2017. I forbindelse med fremleggelsen av resultatene for tredje kvartal i november opplyste Wilh. Wilhelmsen at det hadde gjort en avsetning på 200 millioner dollar, rundt 1,75 milliarder kroner. Dette skjedde for å ta høyde for fremtidige bøter knyttet til det ulovlige prissamarbeidet.

Bøtene fra Kina, som utgjør drøyt 180 millioner kroner for Wilh. Wilhelmsen, inngår i denne avsetningen.

Børsnoterte Wilh. Wilhelmsen eier henholdsvis 50 og 40 prosent i bilskips- og logistikkselskapene WWL og Eukor Car Carriers.

«Er dekkende»

– Vi er kjent med at brasilianske myndigheter etterforsker ­biltransportindustrien, inkludert WWL og Eukor Car Carriers, for mulige brudd på brasiliansk ­konkurranselovgivning. Det er flere lignende pågående etterforskninger av biltransportindustrien. Vi gjorde en avsetning i tredje kvartal ifjor og mener den er ­dekkende for den eksponeringen vi har gjennom pågående etterforskning av de to joint venture-selskapene. Det sier ­kommunikasjonsdirektør Benedicte Teigen Gude hos ­Wilhelmsen.

I forkant at Kina reagerte med bøter hadde Japan og Sør-Afrika ilagt WWL og Eukor bøter på totalt rundt 42 millioner dollar. I tillegg ventes konkurransemyndighetene i EU og USA å komme med store bøter i samme sakskompleks.

Les også: Venter flere bøter for prisfiksing dnPlus (DN+)

Følg markedene på DN Investor

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.