– Det kan ikke være meningen at så mye av en offentlig ordning som skal støtte bedriftenes forsknings- og utviklingsarbeid, skal gå til dem som bistår med å fylle ut søknaden, sier Kjetil Thoresen.

Han har havnet i konflikt med Esacon as, både om honorar for bistanden og en kontraktbestemmelse om at Esacon har enerett på å fylle ut nye skattefunnsøknader i flere år fremover.

«Helt urimelig»

Thoresen reagerer på at han må ut med hele 20 prosent av hele støtten bare for å få fylt ut skattefunnsøknaden, og vil advare andre bedrifter mot å gå i det han mener er en felle.

– For det konkrete, godkjente Skattefunn-prosjektet for årene 2013–15 har jeg fått 501.000 kroner for FOU-arbeidet de to første årene. 101.000 kroner gikk til Esacon. Det er helt urimelig, sier han.

Thoresen er spesielt misfornøyd med at han selv måtte skaffe frem det meste av opplysningene, som han mener Esacon enkelt og greit klipte og limte inn i søknadsskjemaet til Skattefunn.

Sørlandslisten utvikler prekuttsystemer for byggebransjen, blant annet spikerfri utforing og omramming av dører og vinduer. Da selskapet skulle søke Skattefunn-prosjekt i forbindelse med et nytt og større utviklingsprosjekt ble han tidlig anbefalt et annet og rimeligere firma.

– Dette firmaet tilbød søknadshjelp for 5000 kroner, deretter etterfakturering av 10.000 kroner ved innvilget søknad, sier han.

Da ble Thoresen gjort oppmerksom på at avtalen med Esacon gir dem enerett på utarbeiding av alle former for FOU-avtaler i to år – og at den fornyes automatisk for flere toårsperioder uten oppsigelse.

– Esacons jurist truet med å stevne oss for kontraktbrudd. Jeg vet det er avtalefrihet i Norge, og at jeg skulle lest kontrakten bedre, sier han.

Leter etter løsning

Esacon og daglig leder Espen Aas avviser anklagene om ublu priser og bondefangeri.

– Vi har fornøyde kunder. Mange bedrifter sparer mye tid på vår bistand. Vi har annerledes og bedre betalingsbetingelser enn konkurrenter som hjelper med søknader, sier Aass.

Ifølge Aass ville størsteparten av hans kunder ellers ikke fått FOU-støtte, fordi de ikke visste om de kvalifiserte eller ikke ønsket å bruke tid på å søke.

Esacon kjenner seg ikke igjen i Thoresens beskrivelse.

– Vi har ikke bestemt hvordan vi vil forfølge saken, og har kommet med forslag til en minnelig løsning. Vi har over 500 kunder som vi har hjulpet med FOU-søknader, og har aldri havnet i noen rettstvist, sier Espen Aas i Esacon.

Han mener selskapet er alene om gunstige standardvilkår for betaling, som har bidratt til deres mange fornøyde kunder.

– Vi tar ingen ting før skattefradrag er realisert eller støtte utbetalt. Det betyr at vi stort sett ikke får betaling for arbeidet vi utfører nå før i november 2017. Andre tar sitt honorar når Skattefunn-søknader er innvilget – gjerne etter to måneder. At vi har likviditet til å opptre annerledes minimerer bedriftenes risiko, sier Aass.

Han minner om at Esacon også praktiserer «no cure no pay» når søknader skrives for bedriftene.

 

Følg markedene på DN Investor

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.