Det kan gå mot konflikt mellom SAS og pilotene i selskapet denne uken. Etter at partene ikke ble enige om en ny kollektivavtale i april, har ledelsen og pilotforeningene i Norge og Sverige forhandlet på overtid.

Tirsdag og onsdag møter de norske pilotene i Norsk Cockpitforbund og SAS Norge Pilotforening (SNF) hos Riksmekleren i Oslo.

I Sverige forhandler SAS-pilotene i Svensk Pilotforening frem til fredag. Danske piloter har en toårig avtale som varer til neste år.

Blir ikke de norske pilotene enig med selskapet innen fristen natt til torsdag, kan det sette hele virksomheten ut av spill.

– En eventuell streik vil føre til at vel 430 av SAS’ norske piloter tas ut av tjenesten fra torsdag, sier informasjonsdirektør Knut-Morten Johansen i SAS.

Han legger til at selskapet regner med å komme i havn innen fristen natt til torsdag.

– Det er et godt forhandlingsklima mellom partene, og vi håper å komme til enighet ved hjelp av bistand fra tredjepart, sier Johansen.

SAS-sjefen om flyavgfiten: Vurderer å rømme fra flyavgiften dnPlus  (DN+)

Lønnsvekst ikke nok

Etter det DN forstår, er stridstema i forhandlingene at SAS vil ha mer fleksibel kollektivavtale med pilotene. For eksempel har SAS pekt på at seks av deres fly på kort- og mellomdistanse i Europa må stå ubrukt i høysesongen midt om sommeren. Det skyldes pilotmangel, fordi pilotene har krav på ferie om sommeren.

SAS-spilotene er tilbudt et lønnspålegg på linje med frontfagene, men det er ikke nok for dem.

DN har forsøkt å få en kommentar fra lederne i Norsk Cockpitforbund og SAS Norge Pilotforening, uten å lykkes.

– For SAS handler saken om at vi vil bygge videre på en enighet med pilotene sist sommer, da vi fikk i havn en mer fleksibel avtale. Selskapet ser behov for å ha mer fleksibilitet til å håndtere sesongvariasjoner, sier Johansen.

«Det finnes en grense»

Før helgen var SAS-sjef Rickard Gustafsson i Dublin, og sa til DN at SAS nå må nærme seg de viktigste konkurrentene i lønnskostnader.

– Vi kan ikke ha dyrere kostnader enn våre konkurrenter. Det finnes en grense for det, og jeg håper vi skal finne en løsning. Det har vi vist før.

Mens Norwegian i stor grad satser på å dekke inn ekspansjonen gjennom å leie inn ansatte fra tredjepart, har SAS frem til nå i all hovedsak hatt alt sitt flyvende personell ansatt i eget selskap.

-Vi kan ikke sove, og se på at vi møter konkurrenter som opererer med andre forutsetninger. Og da må også vi tilpasse oss dette.

Også streik ifjor

Under pilotforhandlingene ifjor klarte SAS å kutte kollektivavtalen med rundt 200 sider, og fikk først en avtale med svenske og danske piloter. I Norge sa pilotene i den tidligere Braathens-foreningen SAS Norge Pilotforening ja til avtale, mens det endte det med en streik hos medlemmene i Norsk Cockpitforbund. Bare 17 flygere ble tatt ut i streik den gang. Etter en uke sa pilotene likevel ja til en avtale.

Én forening sa ja, en annen sa nei: Pilotene er delt på midten: Økt streikefare i SAS  

Denne gang kan rundt 430 piloter i Norge gå ut i streik samtidig. Langdistanseruter vil gå som normalt.

– Har SAS råd til en streik som lammer trafikken?

– Nei, en streik vil ramme passasjerene i uforholdsmessig stor grad og det rammer selskapet, sier Knut-Morten Johansen.

– Bør kundene la være å kjøpe billett med SAS akkurat nå?

– Nei, vi har tro på å komme i havn innen fristen, sier han.

 

Widerøe kutter i rutetilbudet

SAS-sjefen om flyavgiften: Vurderer å rømme fra flyavgiften dnPlus  (DN+)

Ryanair vil dele på passasjerer: Nær avtale med Norwegian dnPlus  (DN+)

Irsk støtte til Norwegian: Politisk stormløp for Norwegian dnPlus (DN+)

 

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.