Som dn.no skrev i går kunne denne uken endt med konkurs for vestlands-flyselskapet Coast Air, men sent i går kveld ble selskapet reddet. Selskapet overlever ved at de to største eierne Trygve Seglem og Harry Aase gjennom selskapene TS Invest og Aase Eiendom nok en gang spytter inn ny kapital for å holde selskapet på vingene. De to eide før dette hver 40 prosent av selskapet.

- Beløpsstørrelsen har jeg ikke lyst til å gå inn på, men det er et betydelig beløp, sier administrerende direktør Inge Sundfør i Coast Air til dn.no.

Den tredje eieren - Karmsund Maritime - deltar ikke i emisjonen.

Betydelige endringer
Selv om Coast Air overlever, vil selskapet være nødt til å gå gjennom betydelig endringer.

- Betingelsene er at selskapet legger om driften til en mer nisjepreget aktivitet. Vi legger vekt på nisjeruter med fly i 18-seters størrelsen. Så har vi to større fly – 48 seters fly – som vi kommer til å gå ut på utleiemarkedet med, sier Sundfør.

Det betyr at Coast Air gir opp å fly Haugesund – Oslo i løpet av mai. Selskapet har fløyet denne viktige ruten siden ifjor sommer, men som dn.no skrev i går ble prispresset fra SAS for tøft for Coast Air . De øvrige rutene selskapet har, vil bli opprettholt med små 18-seters fly.

Coast Air skal forsøke å leie ut sine to 48-seters ATR-fly.
Coast Air skal forsøke å leie ut sine to 48-seters ATR-fly.
- Vi ser at markedet (utleiemarkedet for fly, red.anm.) er i vekst og prisene er i vekst. Vi mener det derfor er muligheter for både å leie ut flyene med mannskap og uten mannskap. Vi er mest interessert i å leie ut med mannskap, for da kan vi opprettholde kompetansen i selskapet.

Fortsatt tøffe tak
Selv om konkursspøkelset er borte fra Coast Air-kontorene i Haugesund i denne omgang, betyr det ikke at de ansatte kan puste lettet ut. Endringene i selskapet vil bety at ansatte må slutte.

- Det vil nok innebære en nedbemanning og en omstrukturering av organisasjonen. Vi har fortsatt noen tøffe tak foran oss, sier Sundfør til dn.no.

Hvor mange vil være nødt til å gå?

- Det vil være galt av meg å si nå, for dette må vi diskutere med de ansatte og kjøre en prosess på dette.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.