–Jeg var så nervøs. Jeg skalv!

Arving og markedssjef Victor Appelqvist (25) i den svenske kleskjeden Gina Tricot skulle åpne sin første butikk utenfor Sverige ifjor vår.

Valget falt på Grensen i Oslo. Appelqvist var bekymret for hvordan det skulle gå.

- Helt vilt
– Jeg hadde kjørt en kjempekampanje. Vi hadde dekket hele Nasjonalteateret. Over 8500 kvadratmeter med reklame bare der. Men HM lanserte sin Madonna-kolleksjon samme dag. Det var et kvarter igjen til åpningen, men utenfor var det tomt.

Victor Appelqvist måtte ta seg en tur.

– Da jeg kom tilbake var det så fullt utenfor at vi måtte ringe etter to securitasvakter. Inne var det køer overalt og i det hjørnet jeg tidligere sto, dro jenter av seg klærne. De skiftet ute i butikken. Det var helt vilt. Da fikk jeg tårer i øynene.

Victor Appelqvist jogger fra den ene butikkåpningen til den andre. Det har gått så fort at han allerede har glemt en, og det er fare for at sommerhuset i St. Tropez får fred i år. Bare ifjor åpnet kleskjeden 13 Gina Tricot-butikker i Norge. Tilsammen er det mer enn 80 Gina Tricot-butikker i Norge, Sverige og Danmark.

Fast Fashion
Etter to år med økonomiske studier, var det mor som sa han burde droppe ut og begynne i familiebedriften.

– Det er ikke mange mødre som oppfordrer barna til å kutte ut studier. Men jeg føler nå at jeg har fått et forsprang. Den eneste nytten man har av studier, er diplomet. Det gjør meg urolig. Det finnes mennesker som tar høyere utdannelse i over ti år!

Enkel strategi
Victor Appelqvist begynte å sortere permer for økonomiavdelingen, så skjønte både han og familien at markedsføring var noe han kunne.

– Vi hadde ikke penger til noe annet enn en hvit vegg med en smilende jente foran. Vi hadde ikke råd til å bruke flere modeller eller større konsepter. Nå holder vi fast på det.

Den enkle markedsføringen er blitt Gina Tricots varemerke. Den eneste, smilende modellen familiebedriften bruker er norske Pernille Holmboe.

– Vi har langtidskontrakt med henne. Da jeg hadde markedsføring på skolen, klarte jeg såvidt eksamen. Vi leste en tykk bok full av tabeller, diagrammer og modeller skrevet av en gammel mann. Det gjør meg urolig.

Opp en størrelse
Bedriften vokser seg nesten ut av hovedkontoret i Borås, og mange roper «børs, børs, børs».

– Vi har ikke behov for å gå på børs. Det finnes mange forpliktelser med det, og man må fortelle hva man gjør og hvorfor. Vi bare gjør det. Det går raskere. Vi prøver fortsatt å holde på den lille familiebedriften og entusiasmen. Senest for noen dager siden så vi en jente på flyet med en rosa, lang Gina Tricot-skjorte. Da applauderte vi. Hun forsto jo ingenting.

Med en omsetning på 1,2 milliarder svenske kroner ifjor består ikke middagene av knekkebrød lenger. Victor Appelqvist har akkurat kjøpt seg BBC Food som han underholder seg med i leiligheten i småbyen Borås, der han fortsatt har adresse. Det er ikke mange restauranter der, men det er få ting Victor Appelqvist liker bedre enn å lage maten selv.

– Verden er ikke bygget av folk fra storbyer. Jeg er stolt av å komme fra Borås, men det finnes mer morsomme småbyer, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.