Lidl melder fredag at de gir opp i Norge og selger den norske virksomheten til Rema 1000.
Les: Lidl gir opp i Norge

Det overrasker ikke Trond Blindheim som er rektor ved Markedshøyskolen. Han ramser opp tre grunner til at Lidl ikke klarte seg:

- De etablerte seg i et overetablert marked, fikk dårlig beliggenhet, og hadde merkevarer vi ikke hadde hørt om.

Dårlig timing
Blindheim mener timingen til den tyske matvaregiganten var elendig, og at de kom for sent inn i et overetablert marked.

- I Norge var det minst 4250 butikker da Lidl etablerte seg. Norge hadde en butikkflora som kunne betjene 7,5 millioner mennesker, sier han og peker på at det er Norges Gruppen, Hakon, Coop og ICA som eier det meste i Norge.

Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
Ifølge merkevareksperten er en matvarekjedes suksess sterkt avhengig av noen få enkle faktorer.

- Beliggenhet er det desidert viktigste for folk, deretter kommer parkering, pris og utvalg.

Lidl måtte ta til takk med dårlig beliggenhet i et godt etablert matvaremarked, og fikk ifølge Blindheim lide for det.

- De fikk lokalisert seg på steder det er plundrete å ta seg til, sier han.

Han tror likevel ikke Rema 1000 vil få det samme problemet når Reitan tar over butikkene.

- Hadde Lidl holdt ut fem-seks år til, kunne de klart seg. Men det var kanskje ikke investorene klare til.

- Skyldes ikke nasjonalisme
Da det ble kjent at e-coli-smitte i matvarer hadde tatt livet av et barn i Norge våren 2006, var det flere som spekulerte i at smitten måtte komme fra Lidl-produkter.

Blindheim avviser likevel at Lidls resignasjon har noe å gjøre med at nordmenn har et skjevt blikk på det som ikke er norsk.

- Norge er nasjonalistiske og vil ikke inn i EU, men jeg tror ikke vi er så sære. Jeg har sett at muslimske jenter som jobber på Lidl får lov til å gå med skaut, jeg tror ikke de nødvendigviis får lov til det i norske matvarebedrifter.

- Handler du på Lidl selv?

- Jeg gjorde det i begynnelsen fordi jeg tenkte at de fire store som dominerer 99,7 prosent av det vi har kjøpeskapet trengte konkurransen. Jeg handlet der av politiske grunner, men det får være grenser for hvor mye vi skal kjøre rundt og forurense for å komme frem til butikkene deres.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.