Om få uker setter NSB det første av totalt hundre modernisterte vogner inn i drift. Målet er å få forretningsreisende bort fra fly på lengre reiser og ut av firmabilen på de noe kortere reisene, skriver Dagens Næringsliv.

På strekningen til Stockholm blir NSB nødt til å konkurrere med Unionsexpressen og svenske SJ.

Aktørene mener høye oljepriser, økt miljøbevissthet og krav til mer effektiv tidsbruk på reiser vil øke andelen togreiser kraftig fremover.

- Vi merker veldig at miljøbevisstheten slår gjennom, sier Stein Nilsen som er leder av NSB Persontog.

Unionsekspressen tilbyr allerede hurtigtog mellom Oslo og Stockholm. Turen mellom de to hovedstedene tar fem og en halv time. Prisene ligger på mellom 700 og 1.000 kroner hver vei.

- Vi satser i stor grad på businessreiser, sier innleid informasjonsnsvarlig Brynjulf Freberg. Ombord kan passasjerene koble seg gratis opp på internett.

Reiselivseksperter tror markedet for togreiser vil stige.

- Jeg er sikker på at tog kommer, sier førsteamanuensis Thor Flognfeldt ved Høgskolen i Lillehammer om forretningsreiser. Og NSB har planen klare. I tillegg til de modernisterte vognene skal det fra 2011 settes inn 50 flunkende nue vogner i trafikk mellom de mest trafikkerte byene.

NSB-ledelsn har ikke fastsatt hvor mange forretningsreisende de vil krapre fra fly og firambiler.

- Men målet er helt klart å ta markedsandeler, sier Nilsen til Dagens Næringsliv.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.