NSB har i dag gjort sin største investering i togsett noensinne. 50 nye togsett av typen Flirt er bestilt fra sveitsiske Stadler Bussnang AG til en verdi av fire milliarder kroner. I tillegg gir avtalen en opsjon på 100 togsett.

Til sammenligning har NSB i dag 183 togsett. Enkelte har vært i trafikk siden 1960-tallet.

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (SP) og finansminister Kristin Halvorsen (SV) er begeistret for avgjørelsen.

– Flere og flere kjører tog og ønsker å kjøre tog. Det må vi imøtekomme og derfor gjør vi denne investeringen i takt med at vi oppgraderer infrastrukturen, sa Liv Signe Navarsete under en pressekonferanse.

– Det er ingenting som å starte dagen med å svi av fire milliarder kroner. Spesielt ikke når det har så store miljømessige og samfunnsøkonomiske gevinster som dette, sa Kristin Halvorsen.

 

Må ta lån
Selv om NSB går med overskudd må investeringen lånefinansieres. Finansminister Halvorsen har ikke valgt å bevilge penger av statskassen til investeringen.

– Vi må nok lånefinansiere, ja, men med fortsatt vekst i togtrafikken skal det gå bra, sier konsernsjef Einar Enger.

Samferdselsministeren understreket at de samfunnnsøkonomiske gevinstene og miljømessige fordelene ved investeringen er vel så store som utsiktene til lønnsomhet i NSB.

Doble linjer
Leveringsdato for togsettene er satt til 2012 og skal sammenfalle med utbyggingen av dobbeltspor i jernbanenettet.

– Kapasiteten i jernbanenettet er fylt opp allerede. Det vil ikke ha noen hensikt å sette inn disse togene før dobbeltsporene er på plass, sier Enger.

I hovedsak vil togene gå i lokal- og regiontrafikk på Østlandet, hvor behovet også er størst.

– Vi kan ikke asfaltere oss bort fra det økende transportbehovet på Østlandet. På strekninger som Lillestrøm – Asker skal vi ha en frekvens på 5 - 7 minutter og på Eidsvollinjen sikter vi mot avganger hvert 20. minutt, sier konserndirektør for persontrafikk Stein Nilsen.

Økt presisjon
Stadler Flirt kan gå i hastigheter opp mot 200 kilometer i timen. Det vil i seg selv gi bedre presisjon i tjenestetilbudet enn vi opplever i dag.

– Tog er bra når det går. Med disse togene har vi tro på en langt bedre presisjon og færre innstillinger enn vi har i dag. Togets raske akselerasjon, høye toppfart og raske nedbremsing, kombinert med raskere ombordstigning gir store fordeler, sier Nilsen.

De nye togene vil gi 14.000 nye togseter der de opererer. NSB har i dag en total kapasitet på 52.000 seter.

 

Universaltog
Det er bestilt 24 lange lokaltog og 26 korte regiontog.

NSB har lagt spesiell vekt på miljø når de valgte ut en leverandør til de nye togsettene. Fem aktører var forhåndskvalifisert og leverte tilbud i februar.

– Dette toget er det mest miljøvennlige av de som leverte anbud. Blant annet sender det strøm tilbake til strømnettet under nedbremsing. Det er første gang dette er et hovedkriterium, sier prosjektleder Emil Eike i NSB.

I henhold til nasjonal transportplan er også togsettene tilpasset universell utforming. Det vil si at alle skal kunne bruke toget uten tilpasning uavhengig av funksjonshemming eller andre utfordringer.

– Løsningen ligger hovedsakelig i et lavgulvsprinsipp. Det er ingen trappetrinn å forholde seg til og det er gode løsninger for oppbev#229 av bagasje, sykler og barnevogner i togene, sier Enger.

I tillegg ble togsettet valgt fordi det er modulært oppbygd og lett å tilpasse, i tillegg til at det er velegnet til drift i Norge.

– Løsningene til Stadler er veldig robuste og driftssikre. I tillegg er sveitserne vant med å bygge tog for kulde og høydeforskjeller, sier Nilsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

DNtv:Se video om togkjøpet med NSB-sjefen og statsrådene