Mandag ettermiddag fikk DN bekreftet at kjøperen av Thinks konkursbo er russiske Boris Zingarevich. Etter russerens ønske og avtale med konkursboet skulle kjøperens navn ifølge bostyrer Jo Rodin ikke offentliggjøres før i morgen, onsdag. Først da vil kjøpssummen være betalt og alle nødvendige transaksjoner gjennomført.

- Etter den informasjonen vi har fått er det Boris Zingarevich som har kjøpt Thinks konkursbo, sammen med Ener1 og Valmet, sier tidligere ansatterepresentant i Think Egil Mollestad.

Ener1 er Thinks tidligere bilbatteriprodusent, som har store verdier pantsatt i Thinks konkursbo. Store pantsatte verdier i konkursboet har også Valmet, som er Thinks finske bilprodusent. Samtidig er Zingarevich hovedeier i batteriprodusenten Ener1, og både han og Ener1 har investert penger i Think helt frem til konkursen 22. juni i år. Thinks nye eiere kjenner dermed svært godt til elbilprodusenten Think fra før - et selskap som har gått konkurs hele tre ganger, og har vært i enda flere gjeldsforhandlinger.

Tyrisk vs russisk
Det var i forrige uke avtalen om kjøp av Thinks konkursbo ble undertegnet i advokatfirmaet Thommessens lokaler i Oslo. Da holdt alle kortene tett til brystet.

- Avtalen er signert, ja, skrev en ordknapp bostyrer Jo Rodin i en tekstmelding til DN.

- Det viser seg at kjøper vil vente til avtalen er endelig gjennomført, til betalingen og selve overdragelsen er gjort, skrev han videre.

En aktuell kjøper har vært tyrkiske BD Otomotiv, en elbilprodusent med fabrikker i Tyrkia. Selskapet sendte tidlig ut pressemelding om at de var i ferd med å kjøpe opp Thinks konkursbo.

- Sammen med en kjernegruppe av Think-talenter i Norge, ønsker vi å gjøre Think til den billige, urbane elbilen den alltid har vært designet til å være, skrev BD Otomobil i pressemeldingen, som ble sendt ut allerede før budfristen på konkursboet var gått ut.

Styreleder Osman Boyner fortalte forrige uke til DN at hans selskap hadde lagt inn bud og fortsatt var i forhandlinger. Dersom BD Otomotiv fikk kjøpe konkursboet, ville de flytte produksjonen av Think-bilene fra Finland til Tyrkia, mens forsknings- og utviklingsavdelingen fortsatt ville bli i Oslo.

Flytter Oslo-avdelingen
Med utganspunkt i det han foreløpig vet er den tidligere ansatterepresentanten i Think ikke fornøyd med at russeren vant budrunden.

- Signalene vi har fått er at denne kjøperen ønsker å flytte hele Thinks tekniske ingeniøravdeling til München i Tyskland, sier Mollestad.

Han sier de tidligere Think-ansatte hadde håpet på en kjøper som ønsket å beholde ingeniøravdelingen i Oslo. Mollestad hadde håpet kjøperen ble tyrkisk.

- Vi har vært i kontakt med flere tyrkiske aktører, som tydelig har signalisert at de ønsker å beholde ingeniørstanden, eller i hvert fall deler av den, i Oslo. Det var våre favoritter, sier Mollestad.

Mollestad understreker at hverken han eller andre ansatte i Think har fått informasjon om innholdet i budene, slik at han ikke har fått bekreftet ryktene om at Zingeravich flytter Oslo-avdelingen til München.

Les også:
Stortap på Think
Think begjært konkurs
Think er konkurs - igjen
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.