Terje Høili kunne innkassere 1,3 milliarder kroner da han solgte livsverket Europris til det svenske oppkjøpsfondet IK Investment Partners, tidligere Industri Kapital, i 2004.

Oppgjør i cash og aksjer
Sammen med familien beholdt han imidlertid 16 prosent av det nye eierselskapet. Nå kan han sette inn nye 625 millioner kroner på kontoen dersom selskapet igjen selges, ifølge Finansavisen.

Oppkjøpsfondet Nordic Capital er favoritter til å kjøpe Europris med et bud på 300 til 400 millioner euro, mellom tre og fire milliarder kroner, ifølge Finansavisen som viser til bransjenettstedet AltAssets.

Etter hva DN.no erfarer er verdsettelsen enterprise value (egenkapital+gjeld), det er derfor sannsynlig at gevinsten blir vesentlig lavere enn det avisen anslår.

Ifølge AltAssets er DNB og Nordea rådgivere i transaksjonen, som skal innebære et låneopptak fra disse bankene på nærmere 200 milllioner euro, rundt 1,55 milliarder kroner.

Tidligere Orkla-topp Tom Vidar Rygh er partner i Nordic Kapital. Han ønsker ikke å kommentere opplysningene.

Flere nipskjøp
Også tidligere i år byttet en norsk lavpriskjede eiere, da nipskjempen Nille ble solgt fra oppkjøpsfondet Herkules og gründerne til BC Partners for nær to milliarder kroner.

Skal og må selge
Et oppkjøpsfond har som regel en horisont på fire til syv år på sine investeringer. Gjennom videreutvikling og ekspansjon av eksisterende konsept under tett oppfølging, søker disse å øke kontantstrøm og verdiene i selskapene de kjøper, for så å overlate stafettpinnen til andre ved et salg.

At oppkjøpsfond selger til et annet oppkjøpsfond er ikke unormalt. Fondene har gjerne ulike spesialisering og finansielle muskler, og kjøp er ofte avhengig av hvor i utviklingsfasen selskapene befinner seg. Mens noen kan konsentre seg om å strømlinjeforme et nordisk marked, kan andre konsentrere seg om global ekspansjon, eksempelvis.

Flere i salgsmodus
Den norske oppkjøpsfondsbransjen, såkalt private equity, har vokst sterkt de siste ti årene.

Flere fond gjorde en rekke oppkjøp like før finanskrisen i årene 2007 og 2008, og er for tiden i salgsmodus, som også tidligere omtalt av bransjeaktører til DN.no.

Les også:
<b>Duket for milliardflom</b>

Corporate-legende varsler salgsrush


<b>Slåss om Europris</b>
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.