Grytidlig onsdag morgen slapp Norwegian bomben: Lavprisflyselskapet kjøper 222 nye fly og har sikret seg opsjon på ytterligere 150 fly. Kjøpsordrene har en samlet listeprisverdi på svimlende 127 milliarder kroner.

Les mer: Norwegian kjøper fly for 127 mrd

- Med dette kjøpet signaliserer Bjørn Kjos at de ikke vil fly med gamle fly. Dermed sparer Norwegian enormt mye penger på reparasjoner og vedlikehold fremover. Så blir det spennende å se hvor den ekstra kapasiteten settes inn, sier den svenske flyanalytikeren Anders Lidman i Aeropol til DN.no.

Norwegian har i dag 62 fly og venter en vekst i flåten på 179 fly frem til 2022, til totalt 241 fly. Dette vil ifølge Kjos ta selskapet opp fra en europeisk markedsandel på to til seks prosent.

- Dette innebærer utfordringer for både Norwegian og konkurrentene: Norwegian må fylle disse ekstra flyene, og selvfølgelig blir ikke det vanskelig hvis man tar 1 krone i billettpris. Utfordringen ligger å holde belegget oppe og samtidig tjene penger. Passasjerveksten vil ikke øke i samme takt som kapasitetsøkningen, så endel av de nye passasjerene må tas fra andre flyselskaper. Og det er her SAS har mye å frykte. Jeg tror ikke Norwegian blir en reell konkurrent til Ryanair, for de vil aldri klare å fly like billig som dem. Men SAS må skjerpe seg, sier Lidman.

- SAS har mye å frykte
- Tror du SAS skjelver i buksene i dag?

- Ja, det har de grunn til, for SAS har ingen sjanse til å komme ned på kostnadsnivået til Norwegian. Mitt råd til SAS er å styre mer og mer inn mot langdistanseflyvninger - dét er veien å gå, mener Anders Lidman.

Langdistansesatsingen til Norwegian har han imidlertid liten tro på. Han har tidligere sagt at Bjørn Kjos gjør en stor tabbe ved å satse på langdistanse, og det står han ved.

Les også: Slakter planer om billigturer til New York og Asia

- Jeg stiller meg sterkt tvilende til om en slik satsing kan være lønnsom. Det kommer aldri til å gå bra, og for kort tid siden så vi at Air Asia X har trukket seg fra det europeiske markedet. Dette er noe Kjos bør merke seg. Langdistanse lavprisflyvninger er vanskelig å lykkes med, sier Anders Lidman til DN.no.

Les: Norwegian får uventet hjelp

- Gjør mye riktig, men...
Den danske flyeksperten og Travelbroker-direktør Ole Kirchert Christensen er enig:

- Jeg synes at Norwegian gjør veldig mye riktig, de bestiller fly til rett tid, er offensive og har bevist at forretningsmodellen deres holder. Egentlig ser jeg nesten ingen mørke skyer i horisonten - bare én. Langdistansesatsingen er dyr og kan ødelegge mye for Norwegian, det kan sette lavprisflyselskapet tilbake i utvikling hvis de mislykkes. Jeg er fortsatt ikke overbevist om at Bjørn Kjos faktisk vil trykke på den grønne knappen og gi klarsignal, sier Kirchert Christensen.

Våren 2013 ser det ut til at Norwegian endelig kommer i gang med langdistanserutene de har varslet så lenge.

I første omgang står Bangkok og New York på programmet. Slik det ser ut nå, vil Bangkok-ruten gå til Stockholm, mens USA-ruten er planlagt fra Oslo Lufthavn Gardermoen. Dét røpet Norwegian-sjef Bjørn Kjos på Reiselivsmessen i Oslo for et par uker siden.

- Ja, de har varslet at det nærmer seg, men det er en farlig strategi, og det kan jo hende at de ombestemmer seg. Det går an å trekke tilbake planer man har, understreker Ole Kirchert Christensen.

I likhet med Anders Lidman peker han på at Air Asia X fikk det så tøft at de måtte lukke sine langdistanseruter mellom Paris og London og Malaysia.

- Riktignok er deres fly dyrere i drift enn Norwegians fly vil være, men det sier likevel litt om hvor vanskelig langdistanseflyvninger er, sier dansken.

- Dette bør SAS gjøre
Når det gjelder dagens varslede flykjøp er han imidlertid langt mer optimistisk:

- Norwegian sikrer seg fly for fremtiden og gjør det klart at de vil være konkurransedyktige også om 5 og 10 år. Dette er offensivt og vil gå hardt utover SAS. Jeg er sikker på at Norwegian vil ha et sterkt fokus på å senke enhetskostnadene sine ytterligere i tiden fremover, noe som vil bidra til enda større press i markedet.

- Hvordan bør SAS svare på dette flykjøpet?

- Ved å satse på det de er klart best på: Business-segmentet. I stedet for å fortsette priskrigen mot Norwegian bør de endre strategi og rendyrke businessbiten. Ellers kan det bli for tøft for SAS på sikt. Vi ser at de nå må kutte stillinger i administrasjonen og kjempe hardt for å holde kostnadene nede, og det blir definitivt ikke lettere fremover, sier han.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos møtte i dag sliten, men strålende blid på pressemøtet på Aker Brygge for å presentere nyheten om gigantkjøpet. Til DN.no sier han at han nekter å gi opp langdistanseplanene:

- De står fast! Og de skal bli realisert. Helt sikkert! At langdistanseflyvninger ikke er veien å gå for Norwegian, det er jeg helt uenig i, slår han fast.

Les også: Kjos skal fly billigst i verden

<b>- Om SAS' fremtid var tøff tidligere, så...</b>

<b>Ryanair: - Må le av dere nordmenn</b>

<b>- Det blir billig</b>

<b>Norwegian tar av på børsen</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.