I utgangspunktet har passasjerer krav på en standardkompensasjon fra 250 euro og oppover ved en forsinkelse på mer enn tre timer. Rettighetene dine slår inn når

1) Forsinkelsen er mer enn to timer for flyginger på 1.500 km eller mindre.

2) Forsinkelse på mer enn tre timer innen EU- og EØS området for flyginger over 1.500 km

3) Forsinkelse på mer enn tre timer utenfor EU- og EØS-området på under 3.500 km

4) Forsinkelse på mer enn fire timer på alle flyginger over 3.500 km.

Dersom ett av kravene er oppfylt, har du uansett årsak til forsinkelsen, krav på skriftlig melding fra flyselskapet. måltider og forfriskninger som står i forhold til ventetiden og gratis hotellovernatting dersom ny avgang først blir dagen etter.

– Bryter reglene
De fleste selskapene følger reglene, men noen har flere saker i Transportklagenemnda enn andre.

Lavprisselskapene Wizz Air (4 saker) og Ryanair (3 saker) har flest ganger unnlatt å gi passasjerene sine det de har krav på. Europeiske nettverksselskaper som Lufthansa (1 sak), TAP Portugal (1 sak), Air Baltic (1 sak) og Brussels Airlines (1 sak) er også representert. Hele 8 av 11 saker dreier seg om forsinkelser.

– Vi liker dårlig at enkelte flyselskaper bryter reglene. Selskapene må forholde seg til gjeldende rett, sier Anne Haabeth Rygg, fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet til NTB..

Ved uenighet
For passasjerer er det nødvendig å vite at hvis ikke klagen vinner fram hos flyselskapet, kan klagen rettes til Transportklagenemnda.

Saken kan gjelde uenighet ved forsinkelser, kanselleringer, overbookinger, bortkommet/skadet bagasje og andre forhold som direkte knytter seg til gjennomføringen av flyreisen fra du møter på flyplassen til du har hentet bagasjen.

Halvparten fikk medhold
Transportklagenemnda behandler klager på fly og jernbane. Nemnda behandlet 329 saker på flyklager i 2011, og klager fikk medhold i halvparten av disse. De aller fleste flyselskapene føyer seg etter nemndas vedtak.

– Det er viktig at passasjerene kjenner sine rettigheter og benytter seg av muligheten til å klage. Dessverre informerer flyselskaper ikke godt nok om hvilke rettigheter passasjerene har når flyet blir forsinket eller kansellert, mener Rygg.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.