- India er enormt stort og har et enormt mangfold. Det er et av de aller tøffeste markedene man kan gå inn i - hele verden står og banker på. Næringlivs-India er i voldsom vekst, sier Rina Sunder engasjert.

For noen år siden klarte hun å få Dalai Lama til Norge. I dag er Rina Sunder gründeren bak selskapet EnteringIndia, som spesialiserer seg på å assistere norske bedrifter som vil inn i, eller allerede er til stede i India. Hun sitter også i flere komiteer og næringslivsgrupper og skriver nå en fagbok om indisk økonomi og politikk, som skal ut på Universitetsforlaget.

Det går ikke an å ignorere et land med 1,2 milliarder mennesker, en sterkt voksende overklasse og middelklasse og 700 millioner mennesker under 30 år - fremtidens forbrukere, understreker hun.

Utenlandske statsministre og presidenter stiller med de største handelsdelegasjonene de noen gang har tatt med seg når de reiser til India. Også her hjemme har Erna Solberg og styret i NHO gjennom sine besøk til India det siste året fått øynene opp for landet.

- Spillereglene endres, India er fremtiden. Skal man overleve som stort selskap i årene fremover må man forholde seg til markeder som India. Næringslivet må ikke vente for lenge, påpeker Sunder, og opplyser at det per mars i år var 130 norskregistrerte selskaper til stede i India. Mange av de norske selskapene gjør det faktisk bra i India. Sunder håper og tror dette bare er starten.

- I 2001 var India rangert som nummer 15 av verdens viktigste økonomiske markeder, i 2012 var India nummer to bak Kina - og fortsatt går det bare fremover.

- Kan fort bli en "bumpy ride"
Handelen mellom Norge og India har hatt et enormt oppsving siden årtusenskiftet, og det er et rush av norske bedrifter på vei inn i India. Rundt 70 selskaper har fått hjelp av Rina Sunder for å få en mykere overgang til en fremmed kultur og et knalltøft marked.

- India er ikke som Singapore, der jeg selv har bodd i i fem år. Det er ikke lett å drive business i India. Mens Singapore troner på topp over de landene det er lettest å gjøre forretninger i, ligger India helt nede på 132. plass. Fallgruvene er mange, gråsonene er der og kulturforskjellene kan skape store barrierer. Møter man ikke India med åpenhet, nysgjerrighet og et ønske om å samarbeide, kan det fort bli en "bumpy ride", advarer hun.

Gasellebedriften Aveva AS, som er en del av det britiske Aveva Solutions Ltd., tok tidlig grep og satte kulturforståelse på agendaen. Dét er Trond Straume, leder for produktutvikling for Enterprise Solutions (ES) i Aveva, glad for:

- Vi har jobbet mye med outsourcing i flere år i mange land, blant annet Polen, India og Hviterussland. Men hvert land har sine utfordringer, sier Straume til DN.no.

 

Har styrt unna noen feller
Aveva kjøpte opp det danske selskapet Logimatic i 2010. De hadde allerede begynt å ansette folk i Hyderabad i India. Gjennom denne satsningen har Aveva fått muligheten til å bygge opp en "Aveva-kultur" i avdelingen. Cirka 35 av deres ansatte på Sola har vært på seminar hos Rina Sunder for å lære mer om indisk forretningskultur.

- Aveva driver med produktutvikling og testing, og bygger applikasjoner som retter seg mot olje- og gassmarkedet, marine- og prosessindustrien. Problemet i India er at turnoveren er så høy, det er en del av den indiske kulturen at man vil jobbe seg opp på kort tid. Vi er avhengig av kontinuitet, at folk blir hos oss og blir godt kjent med produktene og bransjen. Vi har klart å holde turnoveren nede, sier Trond Straume.

Han tror Aveva har klart å styre unna noen feller etter å ha blitt kurset av Rina.

- Rina Sunder satte det hele i perspektiv og hjalp oss med kulturforståelsen. Jeg tror vi har lykkes med å implementere en egen bedriftskultur i India, selv om de ansatte er indere - også i den lokale ledelsen. Men det var gull verdt for oss å lære å forstå hvordan indere arbeider, tenker og reagerer, for de er annerledes enn oss på mange måter. Og mens hviterussere flest er veldig direkte i sin måte å kommunisere på, sier ikke indere ifra på samme måte. Dét kan være en utfordring av og til, forteller Straume.

Man må forstå kodene, understreker Rina Sunder.

- Nordmenn er veldig naive, rett frem og godtroende. En inder er konfliktsky og vil aldri si nei, fordi han så gjerne vil hjelpe deg. Slike forskjeller er man nødt til å ta hensyn til hvis man skal drive business i et land som India. Samtidig må man ha klare etiske retningslinjer, for korrupsjon er dessverre et stort problem i India. Før man vet ordet av det, er man ute på glattisen, sier hun.

For å lykkes i India er det fire dimensjoner man må ha i bakhodet. Dette er dimensjoner som også er viktige når man etablerer seg i et annet land med en annen kultur:

1) Ledelsesdimensjonen
India har et veldig hierarkisk samfunn. Sjefen er en autoritet, man er vant til å jobbe etter instrukser og direktiver. I Norge jobber man med mer flat struktur, man er kompis med sjefen og er vant til frihet under ansvar. Det synes inderne er merkelig.

2) Relasjonsdimensjonen
Indere er rause og gjestfrie, de lever under mottoet "Gjesten er din Gud". Sånn er ikke vi nordmenn. Er du på besøk hos noen, vil de gjøre alt for deg. Det er nytt for oss nordmenn at jobbsfæren og den private sfæren er så tett sammenkoblet. Blir du invitert hjem til noen i jobbsammenheng, takk ja og ha et åpent sinn. En feil du kan gjøre er å leve i "expat-boblen", for husk at indere bare gjør business med de de stoler på. Da er wining & dining viktig. Lær deg wining & dining på den indiske måten og sett av tid til nettverksbygging.

3) Kommunikasjonsdimensjonen
Ikke alle indere snakker engelsk svært godt, så lær å lese kroppsspråket for å unngå misforståelser. Indere sier veldig ofte ja, fordi de ikke ønsker å skuffe deg. Dét betyr ikke nødvendigvis at de forplikter seg til å gjøre noe! Derfor må du gi klare tidsfrister og si ifra hvilke konsekvenser det får om de ikke leverer i tide.

4) Tidsdimensjonen
"Indian Standard Time" = Indian stretchable time, det er et begrep man bør lære seg først som sist. Ingenting går som planlagt og det er ikke uvanlig at noen ikke møter opp til avtalt tid, men mye senere. Slik er det bare. Ikke book for mange møter på én dag, du vet aldri hvor lang tid det vil ta med uforutsette forsinkelser som to timer i trafikkø. Indere er multitaskere og har ofte mange baller i luften samtidig, ikke bli fornærmet om de under et møte med deg for eksempel også snakker med andre i mobiltelefonen.

Les også: Slik takler hun menns hersketeknikker (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.