I forrige uke lanserte Norwegian tre nye langruter mellom London Gatwick og New York (JFK), Los Angeles (LAX) og Fort Lauderdale (FLL) neste sommer. Norwegian lanserte også ytterligere nye europeiske ruter fra London i tillegg til at frekvensen økes på flere eksisterende ruter.

Ifølge Bjørn Kjos er langrutene mellom London og USA en viktig del av selskapets internasjonale vekststrategi. Og dette er bare første skritt på veien.

- Vi skal bygge ut basene våre og kan fly hvor vi vil. Derfor kommer vi til å satse der de store strømmene går, og tilby langdistanseruter ut fra flere europeiske byer etter hvert, sier Norwegian-sjefen til DN.no.

Hvilke europeiske byer som er de neste ut etter London, vil han imidlertid ikke røpe ennå.

- Konkurransen i luften vil bli enda sterkere, for de konkurrentene våre som blir igjen er større og bedre enn de som forsvinner. Men kostnadene våre skal ytterligere ned, og det er kosten som avgjør om det blir "make it or break it". Holder vi kostnadene nede, kan vi konkurrere ut alt som er! sa Bjørn Kjos da han i dag la frem lavprisflyselskapets tall for tredje kvartal.

- Har altfor få fly
Dreamliner-kaos og supersommer i Norge ødela mye for kvartalsresultatet: Nedtur for Norwegian

Kostnadene knyttet til innleie av erstatningsfly for Dreamlineren utgjorde 101 millioner kroner og omfatter selve innleiekostnadene, ekstra drivstoff og kostnader til hotell, mat og drikke for forsinkede passasjerer. Nå håper Bjørn Kjos å legge dette tapet bak seg og unngå mer trøbbel fremover. I første halvår 2014 kommer fire nye Dreamlinere, og fra og med i dag er begge Dreamlinerne Norwegian har per i dag i rute igjen.

Langdistanseproduksjonen vil vokse i takt med innfasingen av fly, og selskapet vil ha syv Boeing 787 ved utgangen av 2014.

- Vi har altfor få longhaul-fly og er i forhandlinger om å skaffe oss flere. Men slikt tar tid, sier Bjørn Kjos.

Han peker på at Dreamlineren er gull verdt for å holde kostnadene nede:

- Per fly per år sparer vi 80 millioner kroner i drivstoffutgifter. Et Dreamliner-fly bruker 40 tonn drivstoff mindre tur/retur Bangkok enn et innleiefly. Det utgjør 1000 kroner per sete, det! Da sier det seg selv at er ekstremt vanskelig for et flyselskap med gamle fly å konkurrere med et flyselskap som har Dreamlinere, sier Kjos.

Lover fortsatt billige flybilletter
Det er ikke mange andre flyselskaper som kan matche Norwegians enhetskostnader. Målet er å ligge på 0,40 kroner neste år. Til sammenligning ligger SAS på 0,78 kroner, Finnair på 0,59 kroner, Air Berlin på 0,52 kroner og Ryanair på 0,23 kroner.

Dét betyr også at Norwegian kan holde billettprisene nede.

Dramatisk prisfall på flybilletter innenfor Europa slår bunnen ut av det norske markedet for flybilletter.

En gedigen overkapasitet på antallet av utbudte europeiske flyreiser har ført til prisras. Billettprisene vil i løpet av november nå et rekordlavt nivå som aldri før er sett på det norske markedet. Alt føres an av Norwegian, som har senket prisene så kraftig at det er snakk om prisreduksjoner på opp til 37 prosent i forhold til samme periode ifjor, viste den siste utgaven av Norsk Flyprisindeks, som utgis av reisesøkemaskinen Travelmarket.no.

- Det er selvsagt gledelig at forbrukerne kan få tilgang til billige flybilletter, men det er ikke rom for å senke prisene ytterligere uten at det kommer til å ramme flyselskapene, sa Ole Stouby fra Travelmarket.no i en kommentar til statistikken.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos lover imidlertid at de kommer til å fortsette å holde prisene nede:

- Vi har sagt at vi skal fly folk billig, og det skal vi fortsette med. Så lenge vi holder kostnadene nede, er dette mulig for oss, sier han.

Les også: - Umulig å slå Ryanair... (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.