Da SAS i februar 2010 la ned ruten mellom Molde og Trondheim, ble den da 77 år gamle forretningsmannen og flyentusiasten så irritert at han stiftet Krohn Air. Siden oppstarten har selskapet fløyet mellom Molde og Trondheim fire ganger daglig, to avganger om morgenen, og to om ettermiddagen, i ukedagene.

Flyet har plass til 19 passasjerer.

Flydrømmen har ikke vært noen økonomisk opptur for Claus Krohn, som eier 90 prosent, eller medeier Roy Uren. Tvert imot har pengene rent ut de første årene.

Håper på pluss i år
I perioden 2010 til 2012 var det samlede Krohn Air-underskuddet på 3,3 millioner kroner. Ved forrige årsskiftet hadde selskapet en negativ egenkapital på knapt ni millioner kroner, og for alle de tre siste årene har revisor anmerket at egenkapitalen helt eller delvis er tapt. 2013 vil heller ikke bli noe godt økonomisk år, men ifølge markedsdirektør, medeier og pilot Roy Uren ligger det an til et lite plussresultat. Omsetningen er ventet å ende på rundt 19 millioner kroner.

- Ikke noe å bli velstående av
Claus Krohn vil ikke ut med hvor mye han har tapt på flyeventyret.

– Men det er nok litt i overkant av hva jeg burde. Å drive flyselskap er ikke noe man blir velstående av, det kan jeg love deg. Det er en som har sagt at er du milliardær og vil bli millionær, så bør du starte flyselskap, sier 80-åringen, som har bygd seg opp gjennom å selge kaffe og næringsmidler.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.