I 2012 var Boeing-direktør Mike Fleming i Norge i 2012 for å vise frem Norwegians nye Dreamlinerfly sammen med Bjørn Kjos. De forutså nok ikke problemene som skulle følge.

- Vi har gode og dårlige dager

For første gang er Boeing i Norge for å snakke ut om Norwegians Dreamliner-problemer.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

- Vi har gode og dårlige dager, sier Boeings servicedirektør med ansvar for Dreamliner-flyene, Mike Fleming.

Dette er saken

  • Norwegian har bestilt ti fly av typen Boeing 787 Dreamliner.
  • Selskapet startet med langdistanseruter til Bangkok og New York i slutten av mai 2013. Fordi leveringen ble forsinket, måtte Norwegian leie inn erstatningsfly i starten.
  • Det første Dreamliner-flyet ble satt i trafikk på langrutene fra midten av august, det andre i september og det tredje i november.
  • Innkjøringsproblemer har gjort at 49 prosent av avgangene fra mai til september 2013 var forsinket.


Kilde: Dagens Næringsliv

Fredag morgen var han i Oslo for å snakke om Norwegians problemer med flyfabrikkens Dreamliner-fly.

Flyene har vært forfulgt av driftsforstyrrelser etter at de første ble satt i trafikk i august ifjor. I slutten av september ble situasjonen bedre etter at Boeing sendte flere mekanikere til Oslo. I jule- og nyttårshelgen var problemene tilbake.

Fleming åpnet pressekonferansen med å understreke at Norwegian er en "verdifull kunde" for Boeing, og at han forstår skuffelsen over alle de tekniske problemene. Han gjorde det samtidig klart at det er Boeing som har ansvaret for det tekniske ved flyene.

- De er på vårt gullservice-program, sier Boeing-direktøren.

Gullservice-programmet innebærer at Boeing tar seg av det daglige vedlikeholdet av Dreamliner-flyene. Boeing tilbyr dette som en del av 787-pakken, og foreløpig er Norwegian det eneste flyselskapet som har kjøpt hele programmet.

Langt fra målet
I henhold til "gullservice-programmet" har Boeing et overordnet mål om at flyene skal ha 99 prosent pålitelighet. I dag er 98 prosent av de 115 Dreamliner-flyene som er levert til 16 forskjellige flyselskaper i rute.

- Det betyr at 2 av 100 fly vil oppleve forsinkelser. Nei, vi er ikke fornøyd i dag. Det er ikke bra nok, og det skal vi forbedre, sier Fleming.

Norwegians innkjøringsproblemer har imidlertid gjort at hele 49 prosent av avgangene fra mai til september 2013 var forsinket. Fredag ville ikke Fleming å snakke om ansvarsfordeling.

- Andre flyselskaper opplever det samme som Norwegian. Jeg har ikke sett at det er noe unikt med Norwegians drift som skaper problemer, sier han.

Han påpekte imidlertid at Norwegian i dag kun har tre Dreamliner-fly i sin flåte. Flyene skal være i luften 16,5 timer per dag.

- Det er klart at det er mer utfordrende å ha en liten flåte enn en stor flåte. Å ha en liten flåte betyr mindre fleksibilitet, sier Boeing-direktøren.

La seg flat
Forrige uke uttalte Norwegian-sjef Bjørn Kjos at Boeings ingeniører mangler den nødvendige erf#229en for å diagnostisere problemene på Dreamlineren. Fleming kan bare vise til at Boeing hele tiden jobber med forbedringer.

På pressekonferansen fikk han også spørsmål om Dreamliner-flyene ble satt i drift for tidlig.

- Nei. Selvfølgelig vil man at alt skal være perfekt. Vi gjorde mer testing på dette flyet enn vi har gjort på noen andre fly. Du kan teste og teste, men realiteten er at du ikke alltid vil finne alt. Ingen fly har blitt satt i drift og oppnådd 100 prosent pålitelighet med det samme. Noen oppnår det aldri, svarte Fleming.

Han la seg samtidig flat og beklaget til alle passasjerer som har opplevd å ha blitt forsinket.

- I sommer skulle jeg på ferie med familien min, noe jeg sjeldent får tid til. Flyet skulle gå fredag kveld, men ble kansellert. Vi fikk ikke dratt før søndag. Jeg mistet verdifull tid med familien. Ja, jeg vet hvor smertefullt forsinkelser er, sier Fleming.

Boeing vil ikke kommenterer et eventuelt erstatningsansvar.

- Dette er kommersielle spørsmål som forblir mellom Norwegian og oss, sier Fleming.

Forventer forkl#229
Norwegian var selv på plass på møtet, som fant sted på Grand Hotel i Oslo.

Norwegian

  • Norges største flyselskap med en omsetning på over 14 milliarder kroner årlig. Notert på Oslo Børs med en markedsverdi på 6,9 milliarder kroner.
  • Flyr vel 20 millioner passasjerer årlig til 124 destinasjoner i 38 land.
  • Flåten besto av 81 kortdistansefly av typen Boeing 737 ved utgangen av 2013, og tre langdistansefly av typen Boeing 787 Dreamliner.


Kilde: Dagens Næringsliv

- Faktum er at Boeing har ansvaret for det tekniske vedlikeholdet på Dreamlinerne. Da er det viktig at det er de som fronter den type problematikk i media og ikke vi. Vi forventer at Boeing kommer til å forklare i detalj hva det er de har anvaret for og hva det er vi har ansvaret for, sa informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til DN.no fredag morgen.

- Hvor stor del av ansvaret har Boing for alle forsinkelsene?

- Jeg har ikke noe prosentandel, men mye av det skyldes det tekniske. I tillegg er det en del andre uforutsette ting, blant annet natur og vær. Det blir interessant å høre hva de har å si om hvordan påliteligheten til Dreamlineren skal forbedres fremover. Det er ingen tvil om at vi i Norwegian har det overordnede ansvaret for passasjerene, men det som er viktig for oss er at Boing kommenterer det som handler om det tekniske. Vi har ikke vært fornøyd med påliteligheten den siste tiden, svarer Sandaker-Nielsen.

Les mer:
- Boeings ingeniører mangler erfaring
- Bare fordi du er flytekniker betyr det ikke at du har peiling
Kjos skal møte Boeing-ledelsen neste uke
LOT får erstatning fra Boeing for Dreamliner-trøbbel