De siste tre årene norske selskaper rapportert om store utfordringer i Kina. Landets forhold til Norge har vært iskaldt helt siden fredspristildelingen til den fengslede dissidenten Liu Xiaobo i 2010.

Mens for eksempel laksenæringen hevder eksporten har kollapset i denne perioden, er historien til Ulstein Group en ganske annen.

Konsernet driver med maritim virksomhet, og de siste årene har eksporten til Kina skutt i været. Nå frykter likevel konsernsjef Gunvor Ulstein at utviklingen skal snu. Ifølge henne kan tiden være i ferd med å renne ut.

- Det er noen år siden prisutdelingen, men forholdet blir jo ikke bedre. Jeg er redd for konsekvensene hvis konflikten får ligge som en verkebyll over tid, sier hun til DN.no.

- Kina kan gå andre plasser for å handle. De kan gå til andre motorleverandører, advarer Ulstein.

- Betydelig oppgang
Foruten å drive skipsverft i Norge, har Ulstein Group satset mye på å utvikle egne skipsdesign. De selges sammen med nøkkelkomponenter og andre utstyrsleveranser til skipsverft over hele verden.

For denne delen av virksomheten er Kina det viktigste markedet etter Norge. Konsernet har også egne fabrikker i landet.

I 2012 hadde Ulstein Group en samlet omsetning på 2,3 milliarder kroner. 22 prosent gikk til eksport i Kina.

Til sammenligning var andelen i 2010 og 2011 på henholdsvis 2 og 10 prosent (se graf til høyre).

- Det er en betydelig oppgang, og jeg vil tro at det ikke ble noe mindre i 2013, sier Ulstein.

 

Blusser opp
Tirsdag gikk Kina-ekspert Henning Kristoffersen ut og uttalte at Dalai Lamas norgesbesøk i mai har ført til at konflikten mellom Norge og Kina har blusset opp. Ifølge Kristoffersen merker norsk næringsliv at stemningen er «skjør».

Denne oppfatningen deler ikke Gunvor Ulstein.

- Vi har fremdeles et godt forhold til våre kunder i Kina, sier hun.

- Hva er bakgrunnen for at du deler din bekymring rundt konflikten akkurat nå?

- Hvis denne situasjonen vedvarer, er jeg er redd for at statlige selskaper, og på sikt også private selskaper, vil få beskjed om å kjøpe andre steder enn i Norge. Den maritime utstyrsleverandørindustrien er veldig stor i Norge. Kina er én av verdens største skipsbyggingsnasjoner, og vi trenger det store markedet. Dette er ikke minst viktig for Møre- og Romstal, som er et stort eksportfylke, svarer Ulstein.

Hun understreker det siste:

- Dette handler ikke bare om Ulstein Group, men om hele leverandørindustrien vår. Ikke minst inneholder pakkene vi selger utstyr fra flere andre leverandører. Jeg opplever at andre også er redde. Mange har fått et godt innpass i Kina, og det ønsker vi ikke skal endre seg.

Etter fredsprisutdelingen har konsernet så langt bare måttet leve med problemer av en mer praktisk art, forteller konsernsjefen.

- Vi ser for eksempel at det har blitt mer utfordrende å skaffe seg visum til Kina, sier Ulstein.

DN.no var i kontakt med utenriksminister Børge Brende (H) for to uker siden. I en e-post viser han til at Norge ikke siden 2010 har hatt politisk dialog med kinesiske myndigheter.

- Regjeringen mener at en normalisering av forholdet er i begge lands interesse, også med hensyn til våre to lands næringsliv. Samtidig må vi erkjenne at dette kan ta tid, skriver Brende.

Les mer: - Må erkjenne at dette kan ta tid

Les også:
For åtte uker siden spiste han middag med Kinas statsminister...
- Vi trenger en mer utålmodig utenriksminister (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.