Kulekjøreren og tidligere OL-vinner Kari Traa har god grunn til å smile om dagen. Ifjor omsatte klesmerket som bærer vossingens navn for 172 millioner kroner sammenlignet med 127 millioner kroner i 2012.

– Vi omsatte for 172 millioner kroner i 2013. Dette er rekord, og vårt beste år så langt. Mesteparten av salget er i Norge, vi har ikke blitt så store i utlandet ennå, sier Traa.

Resultatet kan ikke Traa si noe om, ettersom hennes klesmerke inngår som ett av flere hos selskapet Active Brands. Resultatet er ennå ikke klart. Traa har en liten eierandel i selskapet på rundt tre prosent, får DN opplyst.

Oppskriften på suksessen spores til bruk av sosiale medier, som Facebook og Twitter.

– Vi klarer fortsatt å skille oss i sport, og vi er mye på sosiale medier. I tillegg har vi også blitt veldig gode på det tekniske, og kvaliteten på designet er bedre enn før. Det er vel hele pakken, forklarer Traa på telefon fra Sotsji, hvor hun er hanket inn som OL-kommentator for TV 2.

– Det er blitt mange flere damer som trener, og de fleste damer er jo glade i å shoppe, så det er jo en perfekt match, sier Traa.

LES OGSÅ: Kan bli sendt rett hjem fra OL om han blir sett med denne logoen

Lei stygge luer
Traa er ansatt som «Kari» hos Skigutane, og fronter eget klesmerke. Skigutane hadde lenge sponset landslaget med Bula-luer, som Traa syntes var så fæle at hun strikket sine egne og sydde sponsorlogoen på. Det ble starten på hennes designerkarriere.

«Kari Traa» ble etablert som egen merkevare i 2002. Skigutane solgte deretter klesmerket til Active Brands i 2010. Active Brands er leverandør til sport- og fritidsmarkedet, og eid av investor og milliardæren Kjetil Holta gjennom selskapet Holta Invest. I merkevareporteføljen har de blant annet Traa, Dæhlie og Bula. Holta havnet på 59. plass på tidsskriftet Kapitals liste over Norges rikeste ifjor, med en anslått formue på 2,6 milliarder kroner. Rundt tre prosent.

LES OGSÅ: <i>Dette kan supermosjonistene vente seg under juletreet i år</i>

Sliter med eksport
Kari Traa selger mesteparten av klærne i Norge, men sliter med resten av Europa.

– Målet fremover er å lykkes med eksport. Vi har holdt på i Europa noen år, som Frankrike, Tyskland, Tsjekkia og Italia, men ikke lykkes så godt der. Det er ikke alle som skjønner hva funksjonell ull er, sier Traa.

Norge sto for rundt 130 millioner kroner av fjorårets omsetning, etterfulgt av Sverige, Danmark og Finland.

– Vi kommer til å gå tyngre inn i Europa i 2014, og vurderer nå USA. Sportsundertøy og ull har blitt veldig populært i både Europa og USA, og jeg tror vi kan gjøre det bra i et amerikansk marked, sier daglig leder Erik Hegbom i merkevaren «Kari Traa».

LES OGSÅ:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.