Alt som går på skinner, går på skinner. Det er konklusjonen til forskerne som står bak den årlige undersøkelsen Norsk kundebarometer. De registrerer i hvert fall at kundene er merkbart mer fornøyde med transportselskapene enn ifjor.

Flytoget havner igjen på topp i landet når det kommer til kundetilfredshet. NSB ligger som tidligere i den andre enden av skalaen, men har gått opp med nesten fem poeng siden ifjor. Det er ett poeng unna «fornøyd-divisjonen».

Heller ikke trikken og T-banen i Oslo har vært folkets favoritter, men også disse gjør solide byks oppover i år.

– Det har nok med en god, mild vinter å gjøre. Selskapene har hatt relativt få problemer som følge av vær og kulde, sier Pål Silseth, BI-forsker og prosjektleder for Norsk kundebarometer.

– Og vi ser nå at alle prøver å gjøre det beste ut av et vanskelig produkt, som kollektivtransport er.

7160 forbrukere er spurt om hvor fornøyde de er med bedrifter de er aktive kunder hos. Undersøkelsen omfatter til sammen 180 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi.

Tre på rad

Dette er det tredje året på rad Flytoget har landets mest fornøyde kunder. Selskapet kryper også ytterligere to poeng oppover fra ifjor når kundene gir sin score, til 86,2 poeng.

– Vi skal si tre ganger tre hurra til alle som jobber i Flytoget, sier administrerende direktør Linda Bernander Silseth.

Hun roper også hurra for en mild vinter og økte investeringer i jernbane. Det mener hun er mye av årsaken til at skinnegående transport generelt scorer bedre hos kundene enn tidligere.

– Med kalde vintre og dårlig infrastruktur har det vært krise, som i 2010 og 2011.

I 2013 satt selskapet omsetningsrekord med 897 millioner kroner og passasjerrekord med 6,5 millioner passasjerer. Driftsresultat før skatt var 229 millioner kronger.

– Nå har vi den beste punktligheten siden 2006. Og punktlighet er lik fornøyde kunder, sier Silseth.

Norwegian får smekk

Selskapene i persontransportbransjen som er rangert av kundene, finner man igjen over hele listen på 180 aktører. Fra øverst til helt i bunnsjiktet.

Norwegian får fire færre tilfredshetspoeng av kundene i år og faller fra en 58. til en 115. plass. BI-forsker Pål Silseth sier kundene kun har sagt sin mening om innenlandsflyvninger, men at medieoppslag om selskapets Dreamliner-trøbbel på USA-rutene likevel kan ha gitt utslag.

 

Norsk kundebarometer 2014

80-89 poeng: svært tilfreds

70-79 poeng: tilfreds

60-69 poeng: likegyldig/misfornøyd

50-59 poeng: klart misfornøyd(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.