Rett før forhandlingsfristen mellom Parat og Norwegian gikk ut natt til onsdag, tikket det inn en sms til kabinansatte i flyselskapet.

Ifølge TV 2 ble de ansatte gjennom meldingen informert om at norske kabinbaser, med unntak av Oslo Lufthavn, skal avvikles og at de ansatte skulle outsources til et bemanningsbyrå. I tillegg mistet de ansatte ordningen med rabatterte billetter de neste tre årene.

Kirsten Ketscher, professor II i arbeidsrett ved det juridiske fakultet på Universitetet i Oslo og Københavns universitet, mener sms-en kan være brudd på retten til å organisere seg i fagforeninger.

- Arbeidstakere har rett til å forsvare seg kollektivt og organisjonsfriheten er beskyttet. Det er ikke ulovlig å gå til streik. Meldingen som ble sendt ut under forhandlingene kan oppfattes som truende, og derfor mener jeg den kan være ulovlig. Den er i hvert fall svært på kanten av organisasjonsfriheten, sier Ketscher til DN.

Mulige bøter

Den danske professoren tror flyselskapet kan måtte svi på pungen for handlingen de foretok.

- Flyselskapet kan komme til å ende opp med å måtte betale mye penger i bøter. Jeg vil imidlertid ikke spekulere i mulig størrelsesorden på dette.

Det har ikke vært kontakt mellom Parat og Norwegian siden partene gikk fra hverandre natt til onsdag. Allerede denne uken kan i underkant av 1300 Norwegian-ansatte tas ut i streik, opplyser Arve Sigmundstad i Parat til DN.

Ketcher mener partene kan stå overfor en svært langvarig arbeidskamp, og ber begge sider tenke nøye gjennom sine neste skritt.

- Nå må begge parter vurdere situasjonen. Norwegian må tenke over om de ønsker en streik, mens ansatte må tenke på om de virkelig ønsker dette som et ledd i arbeidskampen.

Ingen trussel

Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonssjef i Norwegian avviser at meldingen var ment som noen trussel.

- For oss har det vært viktig å informere de ansatte om tiltak som måtte iverksettes ved en eventuell streik. Konsekvensene ved en streik ble formidlet til fagforeningen allerede uken før, men reaksjonene i etterkant har vist at den ikke ble videreformidlet til medlemmene.

- Men er du enig i at meldingen kunne oppfattes som straff?

- Det er aldri noen vinnere i en streik. For Norwegian vil en streik få økonomiske konsekvenser og derfor var det viktig å informere de ansatte om umiddelbare tiltak. Dette handler ikke om straff, men reelle tiltak som må iverksettes for å kompensere for økonomiske tap ved en streik. Foreløpig er ID-billettordningen for kabinpersonalet i Norge inndratt - uten at det er gitt beskjed om hvor lenge det skal gjelde.

Vil slite

I et innlegg på Aftenposten.no, trekker Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud blant annet frem kravet til NHO og Norwegian om å videreføre dagens tariffavtalestruktur for ansatte i både Norge og Danmark.

- Arbeidsgivere står fritt til å si opp avtaler, men da skal det vanligvis også lages nye, sier Ketcher om et av punktene som utgjør selve kjernen i uenigheten mellom partene.

Administrerende direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart velger å gi et enkelt svar til Parat:

- Skulle man følge Skjæggerøds logikk vil dette åpne for at spanske tariffavtaler kan gjelde for norske ansatte i norske bedrifter i Norge. Ønsker virkelig Parat at utenlandske lover og regler skal gjelde for utenlandske selskaper som har ansatte i Norge? spør blant annet Lothe i sitt svarbrev.

Og blir det en stor streik, vil dette gå utover reisende med Norwegian, melder informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

Han forsikrer at flyselskapet planlegger å sette opp et alternativt flyprogram, men hvordan dette skal gjøres er foreløpig ikke bestemt.

Ketscher tror imidlertid flyselskapet kan komme til å slite med å dekke opp bemanningen dersom nær 1300 personer tas ut i streik.

I forrige uke ble det blant annet varslet at det europeiske transportforbundet kan komme til å holde Norwegians fly på bakken, dersom de går til storstreik.

- Det vi ser er en såkalt skrivebordsblokade. Det kan bli vanskelig for Norwegian å gå til andre land for å dekke opp arbeidskraft dersom det blir streik, av to grunner: Streikebrødrene kan komme til å føle det hele ubehagelig, og arbeidsorganisasjonene kan nekte andre foreninger å utføre arbeid, forklarer hun.

Dermed kan streiken komme til å begrense seg selv.

- Norwegian er i et konkurransepreget marked. Jeg er ikke sikker på hvor lenge et firma kan overleve uten inntekt.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.