Konkurransen i det private mobilmarkedet er mye tøffere enn i bedriftsmarkedet. Det konkluderer Konkurransetilsynet med og tar konsekvensen av.

Konkurransetilsynet med rundt 100 ansatte har nylig sagt opp bedriftsabonnementet på telefoni med Telenor.

– Vi har nå gått over til en ordning der våre ansatte selv inngår private avtaler med en valgfri mobil- og bredbåndsleverandør, sier Stig Hauge Bendiksen, administrasjonsdirektør i Konkurransetilsynet.

«Sterkere konkurranse»

Han understreker at Konkurransetilsynet er opptatt av å få lave kostnader og effektive løsninger.

– Det vi har sett er at det er sterkere konkurranse i det private mobil- og bredbåndsmarkedet enn i bedriftsmarkedet. Totalt sparer vi mellom 650.00 og 700.000 kroner i året på den nye ordningen. Effekten tas både ut i abonnements- og telefonpris og i administrative kostnader knyttet til registering av faktura, kontroll og utbetaling til hver ansatt, sier Bendiksen.

Han legger til at Konkurransetilsynet har nærmest kuttet fasttelefonibruken.

– Etterhvert vil vi kun ha noen få linjer igjen av sikkerhetsårsaker.

«Mange velger lavpris»

Nå får de ansatte en fast månedlig sum til mobilbruk som Konkurransetilsynet refunderer.

For de ansatte med tjenstlige behov får dekket 250 kroner i måneden for mobiltelefoni og 380 kroner i måneden for bredbånd.

– Mange ansatte velger et abonnement i lavprissegmentet som tilpasser deres behov, sier Bendiksen.

Han legger til at med privat mobiltelefon vil det ikke være nødvendig for bedriften å ha innsyn i telefonbruken til den enkelte ansatte for å skille mellom tjenstlig og privat forbruk.

– Alle ansatte må skrive under på en sikkerhetsavtale for blant annet installasjons av bedriftsinterne applikasjoner på telefonen – eksempelvis epost, sier Bendiksen.

«Rett og slett et krav»

Ledelsen i Telenor vil ikke kommentere sitt tidligere kundeforhold med Konkurransetilsynet, men mener de aller fleste selskaper ønsker en bedriftsløsning som sikrer profesjonell kommunikasjon med omverden.

«Bedrifter og organisasjoner ønsker sentralbordløsninger, noe man ikke kan få med privatabonnement. I tillegg ønsker de å ringe gratis internt mellom bedriftens ansatte», skriver Marina Lønning, leder for bedriftsmarkledet i Telenor i en epost.

Hun legger til at mange selskaper og virksomheter må tilby bedriftsabonnement med gode samhandlingstjenester.

«Dette er rett og slett et krav fra brukerne, for at de skal kunne jobbe mobilt og effektivt», skriver Lønning.

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.