– Nå gjør vi det mange har snakket om lenge, men ikke fått til, sier Stein Olav Henrichsen, direktøren ved Munch-museet i Oslo, i det han signerer den omfattende samarbeidsavtalen med fergekonsernet Color Line og hotellkjeden Thon Hotels.

– Vi har forskjellige mål og oppgaver, men vi kan likevel skape betydelige verdier sammen, Vår oppgave er å øke interessen for kunst og kunnskapen om Munch. De andre er rene kommersielle aktører. Nå går vi sammen for å øke turismen til Norge, legger han til.

Munch på kjøpesenter

–Men hva er det konkret samarbeidsavtalen innebærer?

–Vi tilbyr Munch-museet en distribusjon og et markedsapparat som det aldri ville hatt mulighet til å få på egenhånd. Vi og Thon åpner våre flater på kjøpesentre, hoteller, ferger, nettsider, bookingskanaler og sosiale nettsteder. Samtidig åpner blant annet Munch-museet for opplevelser for våre internasjonale gjester som normalt ikke er tilgjengelige for publikum. Men dette er ikke sponsing fra vår side, altså. Her er det ingen milde gaver ute og går. Avtalen er snarere noe alle tre skal tjene penger på, sier Color Lines Helge Otto Mathisen

Unik distribusjon

Byråd for kultur og næring i Oslo, Hallstein Bjercke (V), omfavner avtalen.

–Dette er rett og slett et glitrende samarbeidsprosjekt som jeg tror vil vise at det er et enormt verdiskapingspotensial i skjæringspunktet kultur og næring.

Color Lines Helge Otto Mathisen er sikker på at samarbeidet vil føre til at flere europeere vender nesen nordover.

–Munch er utvilsomt en av de største i Europa. Joda, vi har van Gogh, men med den store forskjellen er at alle forbinder van Gogh med Amsterdam og van Gogh-museet der med 1,6 millioner besøkende årlig. Men nevner du Munch internasjonalt er det få som umiddelbart tenker Norge og Munch-museet i Oslo. Med vårt omfattende distribusjons- og salgsapparat i Europa vil vi nå sammen kunne nå de store nisjene der ute som er opptatt av kunst og kultur, mener han.

Halv million besøkende?

Ifjor hadde Munch-museet 208.000 besøkende. Når det nye museet åpner i Bjørvika i 2019 er målet en halv million besøkende første året.

–Vi ser stadig flere av våre kunder etterspør kulturopplevelse. Ingen kommer hit for å bo på hotell. Når vi nå kan sy sammen pakker med museumsbesøk, overnatting og transport er jeg overbevist om at det vil øke interessen og trafikken hit, sier Morten Thorvaldsen i Thon Hotels.

Og planen er også å ta med flere aktører inn i prosjektet etterhvert. Fjordene med Bergen og Munchsamlingen der, samt Visit Oslo og Innovasjon Norge er særlig aktuelle.

–Vi vet mange gjerne vil bli med på dette. Men vi er svært bevisste på at det i første omgang kun er Thon Hotels, Munch-museet og oss og ikke flere. For det er også tidligere forsøkt å samle aktører i slike klynger uten at det har gått bra rett og slett fordi det har vært for mange aktører. Vi starter nå med noen få og tunge aktører og vil invitere inn flere når vi har en plattform som vi ser fungerer. Vi er også helt avhengige av å få med oss andre om vi skal nå de virkelig store volumene reisende i Europa, sier Mathisen i Color Line.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.