Amerikanske Square gir sine kunder en bitteliten dings som de stikker i mikrofonkontakten på en Iphone. Dingsen leser av kredittkort, og dermed er mobilen plutselig en betalingsterminal.

Visjonen deres er at absolutt alle skal kunne ta kortbetalinger. Dette er en av løsningene som kan gjøre behovet for kontanter svært lite i fremtiden.

Den lille dingsen har gitt gründerne en enorm papirformue – hele fem milliarder dollar ble selskapet verdsatt til ved forrige aksjesalg i januar. Blant gründerne er Jack Dorsey, som også sto bak Twitter.

Svenske Izettle satser i Norge, og de er heller ingen bakgårdsbedrift.

- Vi hentet inn 40 millioner euro for et par uker siden, og kommer til å bruke dem på å ekspandere i nye og gamle markeder, sier Sverker Ingre, Norden-sjef i Izettle.

Les om vårt stadig mer kontantløse samfunn: Har ikke én krone i lommeboka

Enormt marked

Ingre vil ikke si hvor mye emisjonen verdsette selskapet til, men mener mulighetene er enorme.

- Prisingen av selskapene avspeiler at folk har nytte av produktene, og at det finnes et enormt marked. Det finnes 20 millioner småbedrifter i Euorpa som ikke tar kort i dag, sier han.

Han forteller også at selskapet har en god del privatpersoner som kunder.

- Privatpersoner som finner en stol på loppemarked, maler den og selger den som shabby-chick kan trenge kortterminal. Og hvis jeg kjøper en sykkel på Finn, tar jeg heller med et kort som er forsikret enn 5-10.000 kroner i kontanter, sier han.

Fordelen til Izettle og Square er at terminalene deres er billige, fordi all intelligensen ligger i en mobilapp. Kundene til Izettle starter opp for 800 kroner, og har ingen abonnementsavgifter. Til gjengjeld betaler de mellom 1,5 til 2,75 prosent av hver handel i avgift. Tradisjonelle betalingsterminaler er mye dyrere i kjøp eller leie, men har typisk lavere avgift per handel. DNB er klar over dette.

- Det er litt for dyrt å ha betalingsterminal for mindre bedrifter. Det er et område vi ønsker å jobbe med, for det er mange som taper omsetning når de ikke tar kort, sier Ingjerd Blekeli Spiten, divisjonsdirektør for Ebusiness i DNB.

Kortet neste offer?

Izettle og Square lager kortlesere og kan true fremtiden for kontanter, men betalingskort kan selv bli et offer for utviklingen.

- For neste generasjon vil det virke gammeldags å bære rundt på plastkort for betaling, og lojalitetskort for reiser, dagligvarer og hotellbonus, sier Viktoria Erngard, styreleder Valuyou, DNB og Telenors felleseide selskap for mobilbetaling og leder for forretningsutvikling i Telenor.

Hennes selskap bygger på Visa og Mastercards løsninger, men selve plastkortet er erstattet med en app, og skal leses av trådløst. Utviklingen har tatt mange år, men Erngard mener man nå nærmer seg en «ketchup-effekt», der det løsner fordi alle de nødvendige elementene er på plass.

Ingre mener det vil ta tid å erstatte kort og kontanter, og bekymrer seg uansett ikke.

- Vi er teknikkagnostikere og vil være der betalingen skjer. Hvis kunden i fremtiden vil betale med en applikasjon så kommer vi til å gjøre det. Det er det samme for oss om informasjonen kommer fra en kortleser eller trådløst fra en mobil, sier Ingre.

 

Les om vårt stadig mer kontantløse samfunn: Har ikke én krone i lommeboka (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.