Ifjor sank omsetningen for Reisegiganten med godt over 200 millioner kroner. Overskuddet ble nær halvert for selskapet som formidler rutefly og charterreiser på nettsteder som solfaktor og restplass.no. Det blir neppe bedre i år. For samtidig som temperaturen har steget gjennom den milde våren og solfylte forsommeren i Sør-Norge, raser flyprisene.

498 kroner

Akkurat nå er det eksempelvis mulig å sikre seg en flyreise tur/retur Oslo-Kefalonia i Hellas til 498 kroner med Apollo i august. Også en rekke andre selskaper dumper prisene i håp om å fylle flyene.

– Charterbransjen har hatt sin verste vinter på 20 år. Samtidig raser prisene på rutefly. Det er klart at det preger oss som formidler disse reisene, sier administrerende direktør Jason Eckhoff i Reisegiganten.

– Det er en betydelig overkapasitet i markedet nå. Både charter- og ruteflyselskapene er nødt til å ta ned kapasiteten for å få bedre balanse, mener han.

– Jeg vet om aktører som har kuttet prisene med opptil 30 prosent. Og det er klart at med priser nede i under 500 kroner blir provisjonen til oss minimal. Vi jobber for knapper og glansbilder for tiden, mener Eckhoff.

Gibortpriser

Lena S. Petersson i Star Tour sier charterselskapet har justert ned kapasiteten med mellom fem og syv prosent etter å ha økt produksjonen med 40 prosent fra 2010 til 2013.

– Det er ingen tvil om at det er overkapasitet i markedet med priser jeg vil karakterisere som rene gibortpriser. 498 kroner er snaut nok til å dekke skatter og avgifter, sier hun.

KNAPPER OG GLANSBILDER. Jason Eckhoff formidler rutefly- og charterreiser i Reisegiganten. Ifjor ble overskuddet nær halvert og overkapasitet og prispress preger markedet. Foto:
KNAPPER OG GLANSBILDER. Jason Eckhoff formidler rutefly- og charterreiser i Reisegiganten. Ifjor ble overskuddet nær halvert og overkapasitet og prispress preger markedet. Foto: (Foto: Thomas T. Kleiven)
– For forbrukerne er jo dette fantastisk, selvfølgelig, men det er klart at dette ikke kan fortsette, legger hun til og anslår at en tur/retur-reise til Middelhavet har en kostpris for selskapene på mellom 2000 og 2500 kroner.

– Jeg så et sted at ruteflykapasiteten alene er større ut fra Norge enn den er ut fra Sverige nå. Vi er bare halvparten så mange innbyggere, så det henger bare ikke på greip, mener hun.

Toppen passert?

Administrerende direktør Christian Grønli i Ving, Norges største charteroperatør, mener bransjen har passert toppen i hvor mange reiser det er mulig å selge i det norske markedet.

– Vi tar ned kapasiteten med mellom to og fire prosent og tar samtidig konsekvensen av at stadig flere vil ha større valgfrihet og fleksibilitet og satser mer på rutefly, sier han.

– Akkurat i øyeblikket er situasjonen den at det er flere tilbudte flyseter i markedet enn det er kunder. Det er helt klart ikke bærekraftig og heller ikke vi klarer å få ut de prisene vi fikk ifjor. Det har også vært perioder i vår der vi ikke ville klart å fylle flyene om vi hadde gitt bort turene helt gratis engang, sier Grønli.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.