Undertøy via postordre, aksjer, shipping og eiendom. Spennvidden innenfor konsernspissen West Coast Invests virksomhet er stor, og butikken kaster av seg for bergenskjøpmann Helge Eide Knudsen (81). I 2013 hadde konsernet inntekter på 1,4 milliarder kroner, og satt igjen med er resultat før skatt på 176 millioner kroner. Det er en halvering fra 2012.

– Alle forhold tatt i betraktning er vi fornøyd. Det har vært utfordrende innen varehandel og dels innen shipping, sier Tom Eide Knudsen, daglig leder og styremedlem i selskapet. Av konsernets samlede inntekter kommer godt over halvparten fra handelsvirksomhet, mens 35 prosent kommer fra rederiaktiviteten.

180 mill i utbytte

West Coast Invest eies av mangemilliardær Helge Eide Knudsen og hans to sønner Tom (55) og Iwan (50), som eier 20 prosent hver av aksjene. Knudsens kone Reidunn har en liten eierandel på 0,2 prosent.

Bokført egenkapital for konsernet er fem milliarder kroner, med en egenkapitalandel på 75 prosent.

De store verdiene ligger i rederiet Spar Shipping og konsernets eiendomsportefølje, og i tillegg har konsernet 910 millioner kroner i kontanter. Tom Eide Knudsen vil ikke si hva pengene skal brukes til.

– Det betyr at vi har anledning til å plukke opp muligheter når de kommer, sier han.

Familien tar ut 60 millioner kroner i utbytte, mens resten av konsernresultatet går til egenkapitalen. De siste tre årene har familien tatt ut 180 millioner kroner i utbytte fra West Coast Invest. Planen for utbyttet er klar.

– Det går til å betale formuesskatt. Uavhengig om man tjener penger eller ikke, må skatten betales. Det hadde ikke vært noe problem om man ble skattlagt for å tjene penger, men i år er det en skjevfordeling, spesielt med tanke på de selskapene som legger igjen minimalt, sier Tom Eide Knudsen, og viser til shippingvirksomheten som ifjor gikk med underskudd.

Etter stor suksess med postordrefirmaet Spar Kjøp som Eide Knudsen etablerte i 1962, begynte han med shipping gjennom tørrlastrederiet Spar Shipping. Det kastet så mye av seg at Eide Knudsen begynte å plassere penger i eiendom også. Noen av eiendommene er leid ut til Spar Kjøp, mens andre er leid ut til politistasjoner og offentlige institusjoner.

Satser på tørrbulk

Mens en oppgang i tørrbulkmarkedet lar vente på seg, tredoblet rederiet i mars sitt nybyggingsprogram i Kina fra to til seks ultramax tørrlastskip på 64.000 dødvekttonn. Fartøyene skal leveres i 2015 og 2016. Prisen på skipene ligger på mellom 24 og 25 millioner dollar per stykk, og beløper seg dermed til en totalinvestering på 150 millioner dollar, nærmere 900 millioner kroner. Ved årsskiftet 2012/2013 hadde Spar Shipping 200 millioner dollar i omløpsmidler, hvorav 113 millioner var i bankinnskudd, og det resterende i obligasjoner.

Tjente godt på børs

Konsernet har store verdier i aksjer og obligasjoner notert på Oslo Børs. I løpet av fjoråret kunne Eide Knudsen med familie notere en resultatført verdiendring på 81 millioner kroner, og verdipapirene var ved utgangen av året verdsatt til 565 millioner kroner.

Helge Eide Knudsen var tirsdag ikke tilgjengelig for kommentar.

Les også:

- Vil få store konsekvenser for norsk økonomi  

Fem av verdens sjøer i ferd med å tørke inn

Asia i dag: Knuser Apple i Kina

Slik forandret han Hydro på fem år  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.