Selv om Carlsberg har bryggerier i Russland og brygger med lokale råvarer, fører krisen til mindre konsum av det danske ølet i Russland.

Bare i første halvår i år har det blitt solgt 6-7 prosent mindre øl på det russiske markedet. Fallet skyldes usikkerhet rundt landets økonomi, og i tillegg ble salget i juni rammet av dårlig vær, skriver Carlsberg i regnskapet.

Også salget i Ukraina lider. Ølmarkedet falt med 10 prosent, noe som skyldes den usikre situasjonen i landet og en økning på 43 prosent i skatten på øl på, ifølge regnskapet.

Carlsberg vil likevel fortsette å investere i Øst-Europa, fastslår konsernsjef Jørgen Buhl Rasmussen.

- Teamet vårt i Øst-Europa gjør en fremragende jobb med å redusere virkningene av aktuelle markedsutfordringer. Dessverre vil ølmarkedet i Øst-Europa bli påvirket ytterligere og det vil påvirke konsernets overskudd negativt i år, sier han. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.