11 flyselskaper kom i EUs søkelys mistenkt for å ha samarbeidet om pris i markedet for flytransport av gods over en periode på syv år, fra begynnelsen av 1999 og frem til 2006. SAS var ett av flyselskapene.

I 2008 fikk SAS bøter av det amerikanske justisdepartementet på totalt 260 millioner kroner.

EU-kommisjonen bøtela i november 2010 de 11 flyselskapene for overtredelser av konkurranselovgivningen innen luftfartsområdet.

De 11 selskapene ble totalt idømt bøter for 800 millioner euro. SAS Cargo og SAS-konsernet ble idømt bøter på 70,2 millioner euro, den gang tilsvarende 566 millioner kroner.

SAS anket boten og slo fast at de ikke hadde deltatt i et globalt kartell.

Fraktkunder betalte overpris

Allerede i 2010 ble det klart at SAS kunne vente seg enda flere erstatningskrav i kjølvann av kartellsaken, i første omgang fra tidligere fraktkunder som hadde betalt overpris som følge av det ulovlige prissamarbeidet flyselskapene ble dømt for.

Og fire år senere er fortsatt ikke SAS ferdig med saken:

Denne uken ble det kjent at logistikkgiganten Schenker, et datterselskap av den tyske statsbanen, krever erstatning fra SAS og de andre flyselskapene, blant annet Air France, KLM, Qantas og All Nippon Airways.

Schenker har tatt ut stevning i New York mot selskapene. Erstatningskravet er foreløpig ikke kjent.

Var ikke med på forlik

SAS opplyser i en e-post til DN at de ikke har anledning til å kommentere saken på nåværende tidspunkt.

«Vi har enda ikke fått oversendt denne saken, så vi kan ikke kommentere på den konkret, utover å henvise til at den har sitt utspring i den såkalte cargosaken fra flere år tilbake (1999-2006)», skriver informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

Han legger til at flyselskapet vil gi en besvarelse med sin forklaring til domstolen når saken er blitt oversendt dem.

«I USA ble det fremsatt et felles søksmål fra en gruppe speditører, og som dere var inne på, så inngikk en gruppe av de berørte flyselskaper forlik i løpet av årene 2007-2011. SAS var blant disse selskapene. Schenker ønsket ikke å være bundet av forlikene, og valgte en såkalt opt-out, for å kunne rette egne søksmål mot flyselskapene. Det er dette som nå skjer», heter det i meldingen fra Johansen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.