Parallelt med at IT-konsernet Evrys fokus på organisk vekst forsterkes, har styret og ledelsen gjennomført en strategiprosess for å evaluere hvordan selskapet kan skape enda bedre leveranser til våre kunder og høyere verdier gjennom strategiske grep.

Prosessen i gang

Styret har på grunnlag av dette besluttet å starte en strukturert prosess for å forfølge ulike strategiske muligheter, herunder salg av selskapet, heter det i en pressemelding fra selskapet.

Det er ikke sikkert at prosessen vil lede til noen transaksjon.

Posten og Telenor, som til sammen eier 70,2 prosent av aksjene i Evry, støtter en slik prosess. Styret i Evry er opptatt av å finne løsninger som ivaretar interessene til hele aksjonærfelleskapet. Styret har valgt ABG Sundal Collier som finansiell rådgiver i prosessen.

Hardt vær

Evry er et it-selskap som leverer tjenester til flere bedrifter. En stor del av kundene kommer fra bank- og finanssektoren, og bruker Evrys løsninger til blant annet å drifte nettbanksystemer.

Selskapet har vært i hardt vær i år på grunn av en rekke problemer med DNBs nettbankløsning, som selskapet drifter. I juni opplevde DNBs kunder at nettbanken ble satt ut av drift tre ganger på én uke.

Aksjen stiger

Til tross for problemene har Evry-aksjen steget jevnt og trutt på Oslo Børs så langt i år. I januar var aksjen nede i 9 kroner. Tirsdag ettermiddag endte kursen på 12,25 kroner, før onsdagens hopp til 16 kroner.

På sine hjemmesider opplyser Evry å ha 10.000 ansatte fordelt på 50 ulike steder.

Evry-aksjen steg 31 prosent til 16 kroner i løpet av den første timen med handel på Oslo Børs.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.