Halvårstallene fra landets største dagligvarekjede viser omsetningsvekst og bedre resultater enn for samme periode i fjor. Norgesgruppen eier blant annet profilhusene Kiwi, Meny og Ultra, og hadde en driftsmargin på fire prosent etter første halvår, opp fra 3,8 prosent i 2013.

«For konsernet er det særlig positivt at dagligvarevirksomheten gjør det bra i konkurransen. Kampen om kundene oppleves hard, men halvårsresultatet viser at kundene i økende grad handler i Norgesgruppens butikker», heter det i børsmeldingen fra Norgesgruppen.

Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy åpnet kjedens 600. butikk i mai, og forteller at årets grillsesong har vært enda bedre enn i 2013. Lavpriskjeden opplevde særlig vekst i Midt-Norge og Nord-Norge, hvor været har vært best.

- Pølsesalget økte med 17,4 prosent, men den store vinneren hos Kiwi i sommer er fisk. Ikke alt går på grillen, men fiskesalget har vokst med 37,5 prosent, sier Kiwi-sjef Bjørkøy til DN.no

Norgesgruppen kontrolleres av Johansson-familien, som eier vel 70 prosent av aksjene. Norgesgruppen sto for 39,3 prosent av den norske dagligvarehandelen ved inngangen til 204, ifølge analyseselskapet Nielsen måling.

Norgesgruppen asa

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.