- Luksussegmentet er mye mer enn bling-bling-veskene du ser på gaten, sier Linda Lorentzen.

The Luxury Network er et internasjonalt nettverk med prestisjefylte aktører som Gucci, Maserati, Longchamp Paris, Sotheby´s, Burberry, Aston Martin, Rocco Forte Hotels, Bang & Olufsen, Mont Blanc, Mastercard og Cartier på medlemslisten. Nå åpner de kontorer i Parkveien i Oslo.

- Luksusmarkedet i Oslo er i sterk vekst, så det er naturlig at vi åpner et kontor her. Vi vil skape et spennende samarbeid mellom noen av de beste aktørene i markedet, sier grunnlegger og adminstrerende direktør i The Luxury Network International, Kevin Rose, i en kommentar.

I dag har nettverket 30 kontorer over hele verden. I Norge er det Stina Clarsen og Linda Lorentzen som har fått franchiseavtalen. De eier også rettighetene i Sverige og tar sikte på å starte opp der etterhvert.

Store ambisjoner

Så langt har de signert fem norske medlemmer siden oppstarten i sommer: The Thief Hotel, Sunseeker Yachts Norway, Quintessentially, Hesnes Air og Eklund Oslo New York.

Men ambisjonene er langt større:

- Etter å ha arbeidet i flere år med luksusmerker i det norske markedet ser vi et klart behov for et knutepunkt mellom bedrifter i dette segmentet. Vi tar sikte på å ha totalt 75 til 100 medlemmer på sikt, sier partner Stina Clarsen.

- Det er ikke lenger nok å tenke tradisjonell markedsføring for å generere nye kunder og salg. Målet er å skape dynamiske synergier som kan føre til oppsiktsvekkende og spennende resultater, legger hun til.

The Luxury Network Oslo er støttet av UK Trade & Investment og den britiske ambassaden, og nå er kartleggingen av det norske luksusmarkedet i full gang.

- Vi vil sikte oss inn på et bredt segment som inkluderer eksklusive biler, yachter, reiseliv, mat og vin, helse og skjønnhet, luksusprodukter og tilbehør, eiendom, formueforvaltning og finans. Luksus favner så bredt, men vi synes det er synd at ordet i Norge er så negativt ladet. Det er ingen grunn til at luksus skal være et skjellsord. Det handler ikke om pompøst og overdådig - men om høy kvalitet og det gode liv, sier partner Linda Lorentzen.

- Kresne aktører som ikke vil samarbeid med hvem som helst

- Er luksusmarkedet så stort i Norge at det er behov for et eget luksusnettverk?

- Ja, det tror vi. For denne gjengen er det viktig å ha et nettverk med aktører som befinner seg på samme nivå. Dette er kresne aktører som ikke vil samarbeide med hvem som helst. Men vi håper at lokalene våre på 250 kvadratmeter i Parkveien kan bli et samlingspunkt for kundene våre, der vi også kan ha nettverkssamlinger, seminarer og eventer etter behov, sier Clarsen.

- Flere samarbeid mellom ulike aktører kan være aktuelt. Jeg ser for eksempel for meg at man kan bli fløyet inn med privatfly til eksklusive boligvisninger på eiendommer - eller kanskje ta en båttur til spennende eventer. Vi ser på dette som en unik mulighet for våre medlemmer til å få tilgang til nye kundegrupper uten å ødelegge egen merkevare, sier Linda Lorentzen, som understreker at The Luxury Network i Oslo holder tett kontakt med andre luksuskontorer ute i verden.

- Hvordan ser dere på det norske luksusmarkedet ifremover?

 Det er et kjempepotensial! Nordmenn reiser ekstremt mye og kjøper mye luksus i utlandet, men tall viser at nordmenn også er veldig lojale og kjøper svært mange luksusprodukter her hjemme. Dessuten ser vi at velstående utlendinger gjerne reiser til Norge for å kjøpe luksus. Det er faktisk en del privatpersoner som flyr inn til Norge med privatfly bare for å shoppe!

Les også: Her kan du kjøpe en øy

Dette er verdens dyreste hotell-byer

Norske Siv selger luksusboliger til sjeiker og kongelige i Dubai  

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.