Sammenslåingen av Andresen-familiens kjede Skeidar og mer urbane Living skulle være starten på en ny møbelgigant. Så langt har det vært en tapsbombe.

Ifjor tapte Skeidarliving Group 135 millioner kroner, mot et underskudd på 64 millioner året før.

– 2013 ble verre enn vi hadde ventet, sier Martin Andresen.

Tok kapteinsrollen

Nå blir dagens Living-butikker enten omprofilert til Skeidar eller nedlagt. Etter at storbykjeden Living trakk seg ut av Oslo-området, er det i dag fortsatt fem varehus i de andre store byene.

Ifjor sommer måtte møbelarvingen selv gripe inn og ta over som konsernsjef.

– Etter første halvår 2013 var det nødvendig med en fullstendig snuoperasjon. Det er en lang prosess for å få snudd utviklingen, men det har gitt gode resultater, sier Andresen, som er fjerde generasjon møbelhandler.

Kort tid etter at den tidligere Vålerenga-manageren tiltrådte som konsernsjef, forespeilet han et overskudd på 50–100 millioner allerede i år. Etterhvert som han fikk den fulle oversikten over driften, er tidsplanen blitt forskjøvet. Nå er det balanse som er det store målet for 2014.

– Vi må uansett si oss fornøyd med en resultatforbedring på 150 millioner kroner i 2014, sier han.

Som en del av snuoperasjonen måtte Andresen-familien inn med 68,5 millioner kroner av egne midler for å berge virksomheten. 47,5 millioner ble tilført gjennom en emisjon, mens over 21 millioner ble gitt som ansvarlig lån.

– Hvordan er det å måtte gå inn med så mye av egne midler?

– Ja, det er mye penger. Jeg vil ikke si så mye mer enn det, svarer Andresen.

– Noen vil vel si at det er gambling?

– Vi har god selvtillit på møbler. Vi startet med en butikk på 500 kvadratmeter, nå har vi nærmere 200.000. Det har vi gjort fordi vi har tjent penger på det vi har drevet med. Vi bestemte oss for å drive på måten vi vet fungerer.

– Hva er det som er Skeidar-metoden?

– Det handler om å bruke gamle nøkkeltall for hva som skal til for å få hver butikk lønnsom. For å få lønnsomme enheter måtte vi ha en konsolidering, og vi er fortsatt ikke ferdig.

Tok ut eget lag

Andresen-familien har også tidligere opplevd kraftige resultatsvingninger. I 2008–2009 tapte Skeidar over 70 millioner kroner før skatt etter flere år med solide overskudd.

Nå er varestrømmen endret, egenimporten redusert og flere av lederne skiftet ut.

– Vi har gått fra krigsråd, der målet var å få kontroll, og over i en driftsfase. Dermed har det kommet inn noen nye fjes, sier Andresen.

Selv om dagens Living-konsept gradvis vil bli avviklet, er ikke den innarbeidede merkevaren lagt helt død.

– Vi har fortsatt en flerkjedestrategi. Det som gikk bra i Living, tar vi noen steder inn i Skeidars storbyhus, sier Martin Andresen.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.