Ekteparet Reidun og Kim Lundgren bygde opp flyselskapet Air Berlin, og var hovedaksjonær helt 2006, da selskapet ble børsnotert. Air Berlin var da Tysklands nest største flyselskap, det tredje største lavprisselskapet i Europa med rundt 120 fly, over 4000 ansatte og mange milliarder i omsetning.

- Vi startet med to fly. Det var en enkel operasjon, sier Kim Lundgren (72) om oppstarten av Air Berlin i 1979.

Han og Reidun Waagard møttes i 1968, da begge jobbet i PanAm. I løpet av hektiske år bygde de opp Air Berlin til å bli et av Europas største flyselskaper med milliardomsetning. På det meste eide familien aksjer for nær én milliard kroner.

Fikk nye partnere

På 80-tallet var Air Berlin en flyoperatør registrert i USA som hadde spesialisert seg på å fly charterturister fra Berlin til Middelhavet i oppdrag fra reiseselskaper.

Etter Berlinmurens fall ble Air Berlin tvunget til å skifte ut sitt amerikanske statsborgerskap til tysk. Dette førte også til at Reidun Lundgren, som europeer, ble hovedaksjonær, og også at Air Berlin fra 1992 fikk inn tyske partnere. Forretningskonseptet var da skiftet over fra charterturister til lavprisbilletter. Den strategien lyktes selskapet svært godt med, og utover 1990-tallet var veksten for Air Berlin enorm.

Utvannet

Etter børsnoteringen i 2006 var familien Lundgrens aksjeformue i Air Berlin på det meste verdt nærmere én milliard norske kroner.

- Ikke minn oss på det, sier Reidun Lundgren.

Lundgren-familien ble kraftig utvannet som følge av børsnoteringen, og en rekke oppkjøp av konkurrenter førte til at Air Berlin gikk på enorme tap utover 2000-tallet. Dette har også ført til at aksjekursen for Air Berlin har sunket som en stein de siste syv årene

- Jeg ville aldri ha stemt for noen av disse oppkjøpene. Det har vært en skandale for Air Berlin, sier Kim Lundgren.

Lundgren-familien har trukket seg mer og mer ut av luftfarten, og også solgt seg ut av Air Berlin. I dag har familien, gjennom familieselskapet Ringerike GmbH, bare en mindre aksjepost i det tyske flyselskapet.  Selv sitter de igjen med en pen gevinst etter gründerårene i Air Berlin, men Lundgren-familien vil ikke investere i luftfart igjen.

- Vi råder alle våre venner til ikke å investere i flyaksjer, sier Reidun Lundgren.

Reidun og Kim Lundgren har også en klar advarsel til Norwegian-eier Bjørn Kjos:
Er redd Kjos kopierer fiasko
(Les DN+ i en måned for 1 krone).

 

Les også:
God for 50 mrd. - bygger båt i Ulsteinvik
Lurer du på hvor flyvertinnene sover under flyturen?
Satellittbildene er så skarpe at USA stopper dem (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.