Saken er oppdatert.

– Det kommer an på hvor mye materiale man har funnet, og om det er tydelig eller utydelig hva årsaken er. Utredningen kan ta måneder, sier administrerende direktør Anders Fred i Novair til NRK.

Den tekniske rapporten er ventet om et par uker, ifølge kanalen.

Novair opplyser at flyet ikke punkterte, men at deler av dekket løsnet og traff vingen da flyet på vei til Chania måtte snu og nødlande på Gardermoen.

Under flyets avgang oppfattet besetningen en lyd som førte til mistanke om eventuell skade på flyets hjul, opplyser selskapet. Besetningen kontaktet derfor flytårnet og ba dem sjekke rullebanen for tegn på dekkskader. Det ble da funnet materiale fra dekkets slitebane, og lyden som besetningen hadde hørt, kom fra deler som løsnet og traff flyvingen.

– I samråd med teknisk personale avgjorde besetningen at dekket med stor sannsynlighet ville tåle belastningen under landing, skriver Novair.

Teknikere bekreftet at det ikke var de bærende strukturene i dekket som var ødelagt, og at dekket dermed ikke hadde en nedsatt lastebærende funksjon.

Les også:
Kina-ekspert: - Det finnes ingen håndbok for å løse denne konflikten
– Her snakker alle tre eller fire språk
First House og hjelpeløshetens tempeldans (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.