Rett etter klokken 12.00 i dag landet Emirates´flight EK159 fra Dubai på rullebanen på Oslo Lufthavn - flyselskapets jomfrutur til Norge.

Heretter skal Emirates fly daglige direkteruter mellom Oslo og Dubai, og derfra går det et vell av ruter videre til Asia og Australia. I dag hadde blant annet Thierry Antinori, Executive Vice President og Chief Commercial Officer i Emirates, tatt turen fra Dubai til Gardermoen for å feire lanseringen.

- Vi har stor tro på Norge. Det har vi hatt lenge. Nordmenn har god råd og reiser mye, dessuten gir den nye ruten vår norske virksomheter helt nye reise- og fraktmuligheter. Rundt 1200 nordmenn er bosatt i De Forente Arabiske Emirater og over 60 norske selskaper er etablert der. Jeg tror at Oslo-Dubai vil bli en suksess, sier Antinori til DN.

Vil fly cruise-turister til Norge

Han anslår at 30-40 prosent av de reisende fra Norge skal til Dubai, mens de resterende 60-70 prosentene har tenkt seg videre, ikke minst til Asia.

- Men vi skal ikke glemme at også Norge er et attraktivt reisemål og jeg tror at vi kommer til å fly mange turister fra Dubai til Norge, spesielt cruise-turister, sier Thierry Antinori.

Ruten opereres med et Boeing 777-300ER-fly, og Emirates er det første flyselskapet som tilbyr First Class fra Norge. Flyet har plass til 360 passasjerer: 310 på økonomiklasse, 42 på Business Class og 8 på First Class.

- Er det realistisk å tro at dere kan fylle disse flyene, med daglige avganger?

- Først og fremst må vi etablere oss her. Vi er et nytt flyselskap i Norge, og de første månedene er vi fornøyde med 50-60 prosent belegg. Halvfulle fly er helt ok. Men dette er ingen test, vi har bestemt oss for å satse helhjertet. Fra nyttår av er nok belegget langt bedre enn det vil være nå i starten, sier Antinori.

Her går det første Emirates-flyet inn for landing på norsk jord.
Her går det første Emirates-flyet inn for landing på norsk jord. (Foto: Gunnar Bløndal)
 

Aggressiv prissetting

Norgessjef for Emirates, Terje Grue, sier at Emirates alltid "gjør det ordentlig" når de først satser.

- Vi har vært aggressive på prissettingen nå i begynnelsen for å fylle flyene, og Emirates har noe unikt som mange andre flyselskaper ikke har: Huben vår, Dubai, er et attraktivt reisemål i seg selv. Det åpner for nye kundegrupper. Men det er et for hårete mål å tro at vi kan fylle flyene helt fra starten. Dette må vi ta skritt for skritt, sier han til DN.

- Hvordan ser dere på konkurrentene, og ikke minst Qatar Airways, som flyr mellom Oslo og Doha?

- Jeg tror det er plass til begge flyselskapene. Markedet er i kraftig vekst, sier Grue.

- Hvordan er situasjonen for Emirates i Norge om fem års tid?

- Da flyr vi daglig med fulle fly, kanskje har vi satt inn flere avganger - og kanskje vi til og med har satt inn A380-maskinene våre på ruten!

- Vi får vel venne oss til det

Avinor-sjef Dag Falk-Petersen sier at etableringen av Emirates på Oslo Lufthavn er svært viktig for flyplassen:

- Med Emirates åpner det seg en rekke nye reisemuligheter til Asia og Australia med bare ett stopp, og man får blant annet raskere forbindelse til australske storbyer, sier han.

- Vi nordmenn er ikke vant til First Class, vi har aldri hatt noe sånt før. Men vi får vel venne oss til det!

- Haha, First Class er lett å bli avhengig av, parerer Thierry Antinori.

Les også: - Store muligheter for enda flere langruter

- Gardermoen blir aldri Frankfurt

Nå flyr amerikanere og europeere via Oslo til Asia  

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.