- For Norwegian er det uheldig at det ikke kommer en positiv avklaring, sier analytiker Hans Erik Jacobsen i First Securites, om amerikanske transportmyndigheters foreløpige nei til Norwegians søknad om å fly til USA fra en base i Irland, gjennom datterselskapet NAI.

- Det er bare en utsettelse, og det er ikke første gang det er utsatt, men jeg kan ikke se noen grunn til at de ikke skal få tillatelsen, sier Jacobsen.

Politikk

Han understreker at dette handler om amerikansk politikk, og mange som mener mye både til forsvar for Norwegian og til forsvar for de bekymrede amerikanske flyselskapene. Og det er hans kollega i DNB Markets enig i.

- Dette er et vanskelig materie. Det er vanskelig å være presis eller å spå endelig utfall. Det har dratt ut i tid langt ut over det noen kunne forestilt seg, sier Haakon Aschehoug i DNB. 

Heller ikke han tolker dagens nyhet spesielt negativt.

- Transportmyndighetene sier nei til en midlertidig tillatelse, men de bekrefter samtidig at de fortsetter å behandle søknaden. Vi ser det ikke som en indikasjon på at det blir vanskeligere å få til, sier han.

Tviler på sikkerhetssjekk

Transportarbeiderforbundene på begge sider av Atlanteren hevder at det ikke kan dokumenteres at Norwegians asiatiske kabinpersonale har gått gjennom den samme utvidede bakgrunnssjekken som amerikansk og europeisk flypersonell er pålagt.

I et brev til den amerikanske samferdselsministeren Anthony Foxx heter det blant annet at «alvoret knyttet til denne bekymringen kan ikke uttrykkes tydelig nok».

Fagforeningene viser til at Norwegians asiatiske personale er leid inn fra et bemanningsselskap i Bangkok.

Norwegian mener dette er politikk.

- Vi gjør alt vi kan for å svare på spørsmål de har, sier Daniel Kirchhoff i Norwegian.

Stopper ikke flyene

Norwegian forventer at DOT gjennomskuer alle falske anklager og de massive kampanjene for å stoppe oss - både fra konkurrenter og fagforeninger, sier Asgeir Nyseth, administrerende direktør i NAI i en pressemelding.

Den manglende tillatelsen betyr ikke noe for trafikken.

-  Det handler om å kunne benytte seg av Irland-lisensen og å få mest mulig effektiv drift. For Norwegian er det klart enklere å ha alt samlet på ett sted, sier Aschehoug.

Les også:

USA sa nei til Norwegian  

Transportunioner advarer USA mot Norwegian

Mobiliserer mot Kjos dnPlus

Ny Norwegian-base på Gatwick  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.