Saken, som kan medføre et betydelig økonomisk erstatningsansvar for Norwegian, skal opp for Attunda tingrett i Stockholm 22. september. Familien som får sin sak behandlet først krever 24.000 svenske kroner i erstatning – omtrent 20.000 norske kroner.

Familien på fem skal først å ha blitt befordret med en gammel Airbus-maskin da Norwegians Dreamliner måtte bli stående på bakken, for deretter å måtte tilbringe en natt på flyplassen i Bangkok på grunn av forsinkelsen.

– Vi har ikke fått en krone i erstatning fra Norwegian, ikke engang en unnskyldning, sier Charlotta Holmquist.

Til sammen 1.200 Norwegian-passasjerer trekker nå flyselskapet for retten, med krav om betydelige erstatningsbeløp, etter at de er blitt stående Kjos-fast i blant annet Bangkok og New York. I enkelte tilfeller skal forsinkelsen ha vært i opptil 16 timer, mens for andre handler det om kortere forsinkelser.

Siden i fjor vår har 48 prosent av det norske flyselskapets langdistanseflygninger vært mer enn 15 minutter forsinket, mens hver tiende flygning var over to timer forsinket, opplyser Norwegian selv.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.