En britisk dom fra i sommer kan føre til at det blir langt vanskeligere for flyselskapene å nekte passasjerene erstatning.
En britisk ankedomstol fastslo i en sak mellom en forsinket passasjer og flyselskapet Jet 2 at nesten alle tekniske feil må regnes som «ordinære» hendelser, skriver VG.
I dommen heter det at flyselskaper altfor lett får gehør for påstander om «ekstraordinære omstendigheter» og dermed slipper å betale kompensasjon til passasjerene.
Store konsekvenser
Lagdommer Einar Kaspersen, som leder den norske flyklagenemnda, mener dommen er oppsiktsvekkende.
– Her går man inn på de gamle dommene og tolker disse på nytt. Deres nytolkning slår beina vekk under mye av argumentasjonen som flyselskapene i dag bruker når klager behandles i tvistenemnder i Europa, sier han.
Dommen er anket til britisk høyesterett, og kan til slutt ende opp i EU-domstolen på grunn av de store økonomiske konsekvensene den vil innebære for flyselskapene, skriver avisen.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.