16. september ifjor ble Thomas F. Borgen utnevnt til ny toppsjef i Danske Bank. Han erstattet Eivind Kolding som fikk sparken etter kun 19 måneder i den utsatte posisjonen, skriver epn.dk.

Og det har vært et tøft år for Borgen, som på toppen får servert en dårlig nyhet på jubileumsdagen.

Borgens troverdighet blant kundene er nemlig helt på bunn blant danske bankdirektører, ifølge en undersøkelse som Voxmeter har utført for Jyllands-Posten.

Mens nesten 95 prosent av Arbejdernes Landsbanks kunder har tillit til øverste sjef Gert Jonassen, er det bare 58 prosent av kundene i Danske Bank som synes Thomas F. Borgen er troverdig.

- Thomas F. Borgen har bare hatt ett enkelt år på å vinne kundenes tillit, og dermed er han en av bankdirektørene som har hatt kortest tid til å gjøre inntrykk på kundene. Derfor er hans lave troverdighet i høy grad et speilbilde av kundenes oppfatning av banken, sier Christian Stjer, administrernde direktør i Voxmeter, til avisen.

Kilder tett på Borgen beskriver ham som ekstremt resultatorientert, kompromissløs, uhøytidelig, sympatisk og rett og slett kald.

Thomas F. Borgen kan likevel glede seg over to ting, at aksjekursen i Danske Bank er steget markant og at han allerede har oppnådd høyere troverdighet enn sin forgjenger Eivind Kolding.

- Og det er faktisk godt gjort når man tar i betraktning hvor sure Danske Banks kunder har vært. De er fortsatt landets mest misfornøyde, men nå går det i riktig retning, sier Stjer til Jyllands-Posten.
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: Danske Banks kunder er mindre fornøyd under norsk toppsjef


Danske Bank oppjusterer forventningene