DNV GL mener dette kan være fremtiden for norsk skipsfart, skriver Teknisk Ukeblad. ReVolt er klasseselskapets  konsept for et 60 meter langt lasteskip. Det er tenkt batteridrevet, skal lades når det ligger til kai, og skal gå uten mannskap.

Seniorforsker og prosjektleder for Revolt, Hans Anton Tvete, sier til teknisk ukeblad at konseptet er utviklet med utgangspunkt i nasjonal transportplan. En av målsetningene er å flyye frakt over fra vei til sjø og jernbane.

– Vi analyserte AIS-data, og så at små stykkgodsskip er arbeidshestene i det norske nærskipsfarten. Dette ble basis for videre design.

DNV har laget en modell i 1:20-skala som er testet ut i Oslofjorden.

Les også:

Dropper milliardkrav
Sender ferske jurister ut på «lån» (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.