Tirsdag, samme dagen som de sikret seg Handelsprisen 2014, meldte sportsutstyrskjeden XXL at de XXL prises til inntil 8,7 milliarder .

Administrerende direktør Hilde Kristoffersen i børsnoterte Staples Norge har tro på at sportsgiganten vil lykkes.

Selv har hun fulgt kontorvirksomheten siden 1991, og var med på prosessen da den amerikanske kontorgiganten overtok selskapet i 2008.

Kristoffersen har dermed opplevd både oppgang- og nedgangstider, og mener det er avgjørende at XXL både har en god plan og flere bein å stå på når børsen står for tur.

– Det starter med en god og robust plan med tanke på hva vi skal gjøre hvis ikke det første går. Jeg tror helt sikkert at XXL vil lykkes hvis de gjør det. De har flotte butikker som er godt og sentralt plassert. Men de må kombinere det hele med en bedre nettløsning. Det vil nok være vinneroppskriften når de skal på børs, mener Staples-direktøren.

Hun presiserer at det er vanskelig å gi råd til en bedrift hun ikke kjenner, men bygger kommentarene på egne erfaringer.

 Hvordan klarte ditt selskap å tiltrekke seg en så stor aktør som internasjonale Staples?

– Staples ville inn i Europa på bedriftsmarkedet, og fattet veldig stor interesse for Norden. Vi hadde en meget veldrevet B2B, retail og e-handel. Da var det bare full match.

Flere bein å stå på

En annen viktig faktor for å lykkes, er ifølge Kristoffersen å ha flere bein å stå på. Selv har kontorkjempen etablert seg i flere kanaler.

Kontorgiganten tilbyr blant annet tjenester til bedrifter, samt salg via nettbutikk.

– Det er det som gjør at Staples kommer til å gå inn i de neste 25 årene av sitt liv som en vinner. Vi gikk på børs i New York som retailer, men nå er B2B-delen større enn retail. Det har skjedd veldig via online-handelen, forklarer hun.

En viktig del av selskapets fremtidsstrategi er å bredde ut sortementet. I løpet av de neste to årene skal kjeden ha fem millioner ulike varer i sitt utvalg.

– Da sier det seg selv at vi må ha bedre logistikkløsninger enn vi har i dag.

Omløpshastigheten på ikke-strategiske varer vil også være helt vesentlig for sportskjeden XXL, mener Kristoffersen.

Hun tror kjeden med hell kan spisse utvalget mot såkalte «high end»-konsumenter som er villige til å betale mer for enkelte varer.

- Dette fordi det er en del «kjekt å ha»-varer og så er det andre varer som kan være statussymboler - for eksempel den kuleste sykkelen. Jeg tror ikke det er nok kun å ha varer for hvermansen. Du må ha noen nisjer i tillegg. Når du greier å kombinere det, har du plutselig en helt ny plattform å stå på.

Børsnotering uaktuelt

Dressmann var en av de nominerte som var med å kjempe om årets Handelspris fra hovedorganisasjonen Virke.

For administrerende direktør Petter Varner i kleskjeden Dressmann, er børsnotering uaktuelt.

– Vi har ikke hatt behov for det. Vi ønsker å drive videre som privat familiebedrift med alle fordelene det innebærer. Vi, i dagens generasjon, har ikke ambisjoner om noe annet.

Varner mener muligheten til å skape dynamikk i bedriften, blir større uten et børsstyre i ryggen.

Fordelene våre er at vi er veldig nære alt som skjer. Alt er opp til oss. Det blir en personlig bedrift, man har mulighet til å skape en annen dynamikk. Vi kan ta raske avgjørelser uten å snakke med et børsstyre, forklarer han. 

Varner mener likevel ikke det er et spørsmål om hvorvidt det er familieeide bedrifter eller børsnoterte selskaper som lykkes.

– Det er bare to ulike måter å drive på.

Sesongpreget

Virke har en klar oppfatning om at særlig klesbransjen og sportsbransjen er sterkt påvirket av vær og sesong - noe som øker risikoen for å brenne inne med utgåtte sesongvarer.

Ifjor «mistet» bransjen blant annet høsten, noe som påvirket salgstallene.

Dressmann-direkøren vil ikke tilskrive vær eller sesong skylden for dårlig omsetning. Han mener derimot det handler om å tilpasse seg.

- Forbruket er bra, klesbransjen er stabil. At det har vært en viss nedgang de siste to årene tror jeg handler om at for mange aktører på markedet selger mye varer på salg.

Å brenne inne med utgåtte varer utgjør den største risikoen i bransjen, mener Varner.

– Det er det vi må jobbe kraftig med. Da gjelder det å få best mulig innkjøpssystemer og god nok planlegging - slik at man treffer på volumer og slipper å ha mye på salg. Salg gir reduksjon av prisen slik at lønnsomheten går ned.

Så kjeder som baserer seg på lave priser og mye salg skyter seg selv i foten?

– Over tid er man avhengig av å ha marginer. Man har høyekostnader i varehandelen, både på butikk, personal og alt. Uten gde marginer og bruttofortjenester blir det ikke god lønnsomhet, mener han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.