Hun har hatt en drøm om å designe sitt eget undertøy i flere år, Britney Spears.

I dag kom popstjernen for første gang på over ti år til Norge. Ikke for å synge, men for å lansere undertøyskolleksjonen The Intimate Britney Spears, som hun har designet for undertøyskjeden Change.

- Change føltes som det beste valget for meg. De lyttet til mine ønsker. Jeg ville lage noe spesielt for mine fans, og Change ville levere det jeg ville ha, sa hun fra scenen på Ekebergrestauranten fredag ettermiddag.

Hun sa også smilende at hun var glad for å være tilbake i Norge - men dét var stort sett alt hun rakk på det ene minuttet og 42 sekundene hun sto på scenen. I forkant fikk publikum - bestående av en rekke bloggere og unge kjendiser - se modeller vise undertøyet fra kolleksjonen hennes, spise cupcakes og drikke eplemost.

I mange år har popstjernen hatt en drøm om å designe sitt eget nattøy og undertøy, ifølge administrerende direktør og aksjonær Beate Higley i Change Norge. Nå har Change inngått en samarbeidsavtale med henne som går over 20 år.

- Vi er veldig glade for å ha fått Britney Spears med på laget. Hun har vært veldig involvert i prosessen og jobbet tett med designerne hele veien for å velge de rette materialene og komme frem til sitt uttrykk, sier Higley.

Valgte morens undertøysbutikk

Lier-kvinnen skulle egentlig bli jurist, men slik gikk det ikke.

- Moren min drev en undertøysbutikk på Liertoppen som jeg nær sagt vokste opp i. Jeg gjorde det bra på jus-studiene, men tok meg selv i å legge forretningsplaner på lesesalen fremfor å konsentrere meg om jussen. Så før jeg hadde fullført tredje avdeling hoppet jeg av. Jeg brant for mye etter å jobbe med butikk, forteller Beate Higley.

Hun overtok morens undertøysbutikk og doblet omsetningen det det første året. Ambisjonene var store: Skulle hun åpne flere butikker, eller gjøre noe annet ved siden av? Higley bestemte seg da for å starte eget agentur- og importør-firma for å få flere av favorittundertøysmerkene sine til Norge.

- Har ikke kommet av seg selv

I 2002 ble hun kontaktet av den danske Change-sjefen som spurte om hun ville være agent for undertøysmerket i Norge. Og i 2006 tilbød selskapet henne å bli partner.

Siden gikk det slag i slag: Beate Higley kvittet seg med undertøysbutikken på Liertoppen og solgte unna agenturet sitt. Så startet hun med å bygge opp Change i Norge. I dag har kjeden over 40 butikker her i landet og omsetter for over 100 millioner kroner. Change vokser kraftig og målet er 70 butikker på sikt.

Higley har tre roller i selskapet, hun er både partner/deleier, master franchiser og daglig leder i Change Norge.

- Det har ikke kommet av seg selv, og har vært knallhardt arbeid. Mine tips for å lykkes som gründer er å ta alt seriøst. Innse at det krever en veldig stor innsats og at du vil møte på utfordringer underveis. Tenk også kvalitet i alle ledd i virksomheten helt fra begynnelsen av. I Change bygger vi stein på stein, og det er viktigere at kvaliteten er høy enn at vi vokser fort, forteller Beate Higley.

I regnskapsåret 2013/14 anslår hun at driftsresultatet vil havne på 11 millioner kroner.

- Siden 2006 har vi solgt 10 millioner BH-er til norske kvinner, sier Beate Higley, som - selvfølgelig - har BH i mailadressen sin.

Beate Higley viser frem plagg fra Britneys kolleksjon.
Beate Higley viser frem plagg fra Britneys kolleksjon. (Foto: Gunnar Bløndal)
 

Har aldri angret

- Vi har spesialisert oss på å hjelpe hver enkelt kunde med å finne riktig undertøy og tilbyr over 100 størrelser for at alle skal finne det som passer perfekt. En BH skal ikke passe "bare nesten". Change er en undertøyskjede for alle - og også Britney Spears var opptatt av at hun ønsket å lage nattøy og undertøy som alle kan ha glede av. Hun har designet plagg hun vil gå med privat, dette er ikke scene-Britney, sier Higley.

- Har du noen gang angret på at du hoppet av jus-studiene?

- Nei, jeg har aldri angret på at jeg valgte undertøy fremfor jussen. Mest i tvil var jeg i 2006, da jeg fikk spørsmål om jeg ville satse for fullt på Change. Da tenkte jeg meg nøye om før jeg takket ja. Men troen på at også norske kvinner kom til å sette pris på kombinasjonen av utvalg, kvalitet og pris, også innen undertøy, viste seg å være riktig!

 

 

 

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.