Viking Heat Engines i Kristiansand har brukt over 150 millioner kroner på utviklingen av en maskin som omdanner varme til elektrisk kraft. Nå er den første kontrakten inngått. Sluttkunden er den amerikanske marinen.

– Det er en fantastisk milepæl for oss, sier investoren Tore Hansen-Tangen (72) om kontrakten med det børsnoterte amerikanske selskapet B/E Aerospace.

Sammenlignet med hva Viking Heat Engines så langt har investert i maskinen Craftengine, er kontrakten på snaut 15 millioner kroner relativt beskjeden.

– Men vi har her fått en usigelig profesjonell og kompetent kunde som verdsetter produktet og ser potensialet. Og det er jo ikke hvem som helst som er sluttkunden heller da. Det er US Marines. Dette betyr enormt mye for oss, sier Hansen-Tangen.

Tidligere NHO-sjef John G. Bernander er rådgiver, styremedlem og investor i Viking Heat Engines.

Les også: Jakter milliardmarked dnPlus (Krever innlogging)

Viking Heat Engines har inngått en produksjonsavtale med det tyske motordesignselskapet AVL Schrick. Her er utviklingssjef Harald Nes Rislå (i midten) i samtale med programsjef Andreas Mück i AVL Schricks lokaler i Remscheid i mai i år.
Viking Heat Engines har inngått en produksjonsavtale med det tyske motordesignselskapet AVL Schrick. Her er utviklingssjef Harald Nes Rislå (i midten) i samtale med programsjef Andreas Mück i AVL Schricks lokaler i Remscheid i mai i år. (Foto: Fartein Rudjord)
 

Kontrakten med B/E Aerospace er på 12 såkalte «powerpack» som hver består av fire CraftEngines. Maskinene skal leveres i 2015 og 2016 og skal blant annet brukes til å produsere strøm fra forbrenningsanlegg i felt.

Samtidig har Viking Heat Engines inngått en avtale med det tyske motordesignselskapet AVL Schrick for produksjon og videreutvikling av slike powerpacks slik at disse er klare for installering i felt neste vår. AVL har en lang historie innen utvikling, design og produksjon av motorer for blant annet Ferrari og Lamborghini. AVL kom også inn på eiersiden i Viking Heat Engines ifjor med en prising av selskapet på 335 millioner kroner.

Kontrakten med AVL Schrick er på 55 millioner kroner.

– Det er mye penger for oss, men vi tror jo dette bare er begynnelsen på et stort eventyr. Vi er i begynnende forhandlinger med flere kunder om volumer som er betydelig større enn kontrakten med B/E Aerospace. Målet er å selge 300 powerpacks i 2015 og 2016, og det tror jeg vi skal klare, sier Hansen-Tangen.

Les også: Jakter milliardmarked dnPlus (Krever innlogging)

Les også på DN.no:

Er ambisiøse, vil klatre fort - og glemmer å ta ferie  

Gir bort 1000 tegneseriebøker  

Studerer fem timer mer - får flere jobbtilbud og høyere lønn

Vil ha 43 millioner – mangler ferdigattest (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.