Norwegians amerikanske flyplaner er fortsatt i det blå. Svaret på søknaden om trafikkrettigheter kommer neppe før etter valget på nye kongressrepresentanter 4. november, tror konsernsjef Bjørn Kjos.

- Dette er helt «House of Cards», sier han til Dagens Næringsliv.

I USA er flyselskaper og fagforeninger i harnisk fordi Norwegian vil fly til og fra landet med norske eiere, irske fly og et mannskap delvis fra Asia. I TV-serien Kjos viser til, skildres et ekstremt skittent maktspill i Washington.

- Politikerne må skaffe seg inntekter til kampanjene. Her kommer de store aktørene inn. «You scratch my back and I'll scratch yours»: Det berømte ordtaket gjelder, hevder han.

Beholder troen

Allerede i sommer skrev Dagens Næringsliv at Norwegian-sjefen begynte å miste tålmodigheten. Flyselskapet hadde da sett på flere alternative løsninger. I mellomtiden har han riktignok beholdt troen.

I dag tror Kjos at amerikanske luftfartsmyndigheter gir etter kun «noen uker» etter mellomvalget.

- Da er det ikke lenger interessant for politikerne å stå på barrikadene, sier han.

Flybransjen i USA mener imidlertid at flyselskapets forretningsmodell strider mot artikkel 17 i luftfartsavtalen mellom USA og Europa. Norwegian er uenig, og har støtte fra europeiske luftfartsmyndigheter.

- Ingen med juridisk kompetanse vil påstå at Norwegian ikke har rett til dette, påstår Kjos hardnakket.

Avgjørende brikke

Kjos trenger tillatelsen for det irske datterselskapet Norwegian Air International slik at han også kan fly til USA med EU-datterselskapet, noe han kan til Asia, Sør-Afrika og Sør-Amerika.

Å kunne fly østover, vestover og sørover med samme selskap, er en helt avgjørende brikke i langdistansesatsingen. Uten en slik omstilling tviler Norwegian-sjefen på at selskapet vil overleve i fremtiden.

- De som har trodd at all trafikk skal gå fra Norge, har misforstått konseptet helt, sier han.

I dag har flyselskapet en flåte bestående av 100 fly. Dette er et minimum med tanke på hva fremtidens flyselskaper vil trenge for å være konkurransedyktige, mener Kjos.

- Flyr du bare innenlands Norge, kunne du hatt bra med penger i en periode. På sikt ville du ikke hatt en sjanse, sier han.

Ryanairs toppsjef Michael O’Leary sa i august at Norwegian har gapt over for mye, med både oppstart av langdistanse og et nytt selskap for flyleasing.

- Det er lett for han å si. Ryanair har bygd opp en veldig stor flåte, noe som gjør at selskapet har lave kostnader og på en måte kan kontrollere markedet. De har etablerte seg mye ut fra London, hvor du har svære markeder. I Oslo er det ganske enkelt for få folk, sier Kjos om kritikken.

- Ganske artig

I en episode av «House of Cards» kommer hovedpersonen - den kyniske politikeren Frank Underwood - med en uttalelse som har blitt gjengitt i flere sammenhenger: «Nærhet til makten bedrar enkelte til å tro at de utøver den».

Norwegian-sjefen understreker at han ikke er «veldig inne i» det amerikanske systemet. Kjos tilbringer riktignok mye tid i landet - sist for noen uker siden. Det er på bakgrunn av dette at han, med et glimt i øyet, trekker paralleller til den populære Netflix-serien.

- Dette er noe lobbylistene har fortalt meg. «Bare se, så skjønner du hvordan vi har det», forteller Kjos, som har tatt oppfordringen på alvor:

- Det er ikke mange serier jeg ser på, men jeg synes den er ganske artig. Hvordan de hele tiden manøvrerer - sånn er det heldigvis ikke i Europa, sier han.

Norwegian Air Shuttle legger frem resultatet for tredje kvartal torsdag 23. oktober. Se tallene først på DN.no!

Les også:
Nå er dette det store spørsmålet i norsk økonomi
Totals toppsjef døde i flyulykke i Moskva
Fikk suksess da han ansatte autister (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.