Landets minste nasjonale dagligvareaktør, Bunnpris, har hatt et ønske om å vokse, ved å satse smått. I vinter bekreftet Christian Lykke overfor Dagens Næringsliv at han hadde planer om å åpne en egen kjede for småbutikker, Lykke Liten. Logoen var alt laget, og planen var at de første butikkene skulle åpne dørene alt i sommer.

Svar på konkurranse

– I første runde planlegger vi å åpne 40 til 50 Lykke Liten-butikker, sa da Lykke da, og henviste samtidig til at Bunnpris har stor pågang fra mindre kjøpmenn som ønsker seg over til Bunnpris-systemet. Tanken var at også noen av Bunnpris´ minste butikker kunne skifte kjede.

– Lykke Liten blir vårt svar på Joker, Matkroken og Coop Marked, sa Lykke, og antydet at butikkene som var aktuelle hadde en omsetning mellom fem og 15 millioner kroner.

Rundt åtte måneder etter er det klart at det ikke blir noen ny dagligvarekjede.

– Tanken var å vente til over sommeren og se hvor stor interessen var, men nå er planene lagt i skuffen. Jeg tror mange dagligvareaktører nå sitter på gjerdet og ikke tør gjøre noe særlig, som situasjonen er i bransjen i dag, sier Lykke nå.

Ikke på kroken

– Hvorfor skrinlegger dere Lykke Liten-planene?

– Vi regnet med å få en større mengde med Matkroken-butikker over til oss. Når det nå ikke skjer er usikkerheten for stor til å gå videre med planene. Vi har fått en del henvendelser, men alle butikkene er ikke like interessante å ha med, sier Lykke.

Matkroken er Ica Norges småbutikk-konsept, og svært mange av disse butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, som selv kan velge kjede. Som Dagens Næringsliv skrev nylig, har Bunnpris vært en av interessentene som ønsket å kjøpe Ica Norge. Trondheims-selskapet hadde også alliert seg både med et utenlandsk oppkjøpsfond, og hadde i tillegg en stund grønt lys fra grossisten, Rema 1000.

Blir mindre

Da Rema etterhvert valgte å kaste seg direkte inn i kampen med Coop, trakk Bunnpris seg ut, for ikke å havne i konflikt med sin egen grossist, etter det Dagens Næringsliv forstår. Prisen på Ica Norge ble drevet kraftig opp av at Coop og Rema kjempet side ved side om butikkene, og Coop måtte til slutt ut med 2,5 milliarder kroner for butikkene. Prisen var skyhøyt over hva Bunnpris har økonomiske muskler til.

– Jeg ønsker ikke å kommentere de prosessene, er alt Lykke vil si om den saken nå.

Bunnpris har slitt med lønnsomheten de siste årene og mens konkurrenter som Norgesgruppen og Rema har hatt mange nyåpninger, har Bunnpris valgt å redusere etableringstakten og heller stengt ulønnsomme butikker. Dette vises også på markedsandelen som har sunket fra nær fire prosent, til 3,6 prosent i 2013, ifølge analysebyrået Nielsen. Hittil i år skal markedsandelen ha sunket ytterligere, etter det Dagens Næringsliv forstår.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.