Neste uke blir det norske flyselskapet storpolitikk mellom EU og USA. Kun to punkter står på agendaen når toppdiplomater skal møtes i Washington DC. Norwegian er ett av dem.

I snart ett år har selskapet forsøkt å få permanent lisens av myndighetene til å drive i USA. Prosessen skal vanligvis ta noen uker. Men sterke krefter mener billigselskapet forsøker å undergrave dagens standarder og arbeidsvilkår i luftfarten.

Selskapet er norsk, flyene registrert i EU-landet Irland og mannskapet hentet fra Asia for å fly til USA. Det er utelukkende økonomisk motivert, ifølge kritikerne.

– Vi tror vi kan stoppe Norwegian. Vi er moralsk overlegne i denne saken, sier påtroppende leder Tim Cannol i den amerikanske pilotforeningen (Alpa).

På t-banen i Washington DC fremstilles Norwegian som et rovdyr som vil sluke amerikanske arbeidsplasser og flyselskaper.
På t-banen i Washington DC fremstilles Norwegian som et rovdyr som vil sluke amerikanske arbeidsplasser og flyselskaper. (Foto: Johannes Worsøe Berg)
Motstanderne mobiliserer nå voldsomt mot nordmennene. T-banestasjoner i Washington DC er tapetsert med nei til Norwegian-plakater. Annonser er rykket inn i avisene. Fagforeninger demonstrerer på Capitol Hill.

Får EU-støtte

Norwegian-sjef Bjørn Kjos jobber selv intenst i Washington DC for å skaffe seg støtte i forkant av møtet.

– Jeg tror vi får ja til slutt. Det finnes ingen grunn til å nekte oss, kontrer Bjørn Kjos.

Han har rent i møter med toppdiplomater fra EU, Irland og det amerikanske utenriksdepartementet de siste dagene. Torsdag talte Kjos for en viktig bransje­forening i hovedstaden. Han brukte anledningen til å gå i strupen på sine kritikere.

– Siden det ikke finnes noen legal grunn til å nekte oss driftstillatelse, har taktikken vært å utsette avgjørelsen. Men nå er det blitt så stort trykk på saken, ikke minst fra EU og Irland. Alle lurer på hvorfor vi ikke har fått det, sier Kjos.

Bjørn Kjos har gitt flere intervjuer de siste dagene, deriblant til CNN.
Bjørn Kjos har gitt flere intervjuer de siste dagene, deriblant til CNN. (Foto: Johannes Worsøe Berg)
– Når venter dere en avgjørelse?

– Jeg trodde det skulle komme i løpet av relativt kort tid. Og det var for et år siden. Men vi er blitt utsatt for en ondsinnet svertekampanje.

– Hvem står bak?

– Fagforeningene, SAS og Delta – det er de som har initiert dette. Vi flyr til flere av de samme byene som dem. De har interesse av å stoppe oss, sier Norwegian-sjefen.

– Vi driver ikke med en svertekampanje. Vi har sagt til myndighetene at det er viktig å sikre like rammevilkår for hele flybransjen. Våre synspunkt handler ikke om ett flyselskap, men de store linjene og luftfartens fremtid, sier informasjonsansvarlig Tormod Sandstø i SAS.

Deler USA

Fagforeningstoppene reagerer på påstandene. De mener Kjos forsøker­ å fly under bekvemmelighetsflagg for å spare penger.

– Kjos har funnet en unik og nyskapende forretningsmodell som kan gi ham adgang til et svært lukrativt marked. Problemet er at han ikke vil følge de samme spille­reglene som alle andre, sier ­Cannol, som selv er Delta-pilot.

- Vi tror vi kan stoppe Norwegian. Vi er moralsk overlegne i denne saken, sier påtroppende leder Tim Cannol i pilotforeningen Alpa.
- Vi tror vi kan stoppe Norwegian. Vi er moralsk overlegne i denne saken, sier påtroppende leder Tim Cannol i pilotforeningen Alpa. (Foto: Johannes Worsøe Berg)
Regningen veltes ifølge fagforeningen over på ansatte og passasjerer, som må leve med dårligere arbeidsvilkår og svakere sikkerhet.

Forbrukerne er av en annen oppfatning.

– Luftfart handler om sikkerhet og pris. Med Norwegian får vi begge deler – ikke minst dramatisk lavere priser. Fra forbrukernes ståsted vil det være galt å nekte Norwegian tillatelse, sier leder Charlie Leocha i forbrukerorganisasjonen Travelers United.

«Total galskap»

Norwegian legger ikke skjul på at forsinkelsen koster selskapet dyrt. På vei i limousin fra en privat klubb i sentrum til tv-kanalen CNNs studio gjør toppsjefen det klart at han vil fortsette kampen – selv om det ikke blir billig.

– Utsettelsen koster oss masse penger, fordi vi må leie inn ekstra fly. Det har kostet oss flere hundre millioner kroner, sier Kjos.

Han har tidligere vurdert å kjøpe et selskap som allerede har tillatelse for å omgå problemene, men sier dette ikke lenger er aktuelt.

– Nei, vi legger til grunn at vi får tillatelse, sier Kjos.

– Hva er alternativet hvis dere får nei?

– Det finnes ikke grunnlag for å nekte oss lisens. Det eneste de kan gjøre, er å utsette å ta en beslutning. Men det er en grense for alt, og et spørsmål om når det blir helt tullete. Det er jo allerede tåpelig.

– Uthalingstaktikken er kostbar. Hvor lenge har dere råd til å holde på slik?

– Det tar vi oss råd til. Det er svaret på det. Men det er jo total galskap, sier Kjos.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.