I et brev til transportmyndighetenes leder Anthony Foxx, skriver kongressmedlemmene at de støtter deres beslutning om å ikke innfri Norwegians ønsker i USA.

I snart ett år har Norwegian forsøkt å få permanent lisens av myndighetene til å drive i USA. Prosessen skal vanligvis ta noen uker. Men sterke krefter mener billigselskapet forsøker å undergrave dagens standarder og arbeidsvilkår i luftfarten.

Pilotforeningen kjemper mot Norwegian, og har drevet intensiv lobbyvirksomhet.

Selskapet er norsk, flyene registrert i EU-landet Irland og mannskapet hentet fra Asia for å fly til USA. Det er utelukkende økonomisk motivert, ifølge kritikerne.

I en artikkel i DN forrige uke sa Bjørn Kjos at forsinkelsene har kostet selskapet flere 100 millioner kroner. Han var da tilstede i Washington for å kjempe sin sak. Han kaller motstanden for en ondsinnet svertekampanje.

I brevet sendt i går, skriver 192 av 435 medlemmer av representantenes hus under på at de frykter konsekvensene for innenlandske flyselskaper dersom Norwegian får tillatelsen de ber om og at de mener at Norwegians forretningsmodell ikke er i linje med Open Skies-avtalen mellom USA og EU.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.