Fredag 28. november er det tid for «Black Friday» som finner sted den siste fredagen i november, dagen etter Thanksgiving. I USA er dette en inneklemt fridag, hvor mange amerikanere har fri, og det blir ofte betegnet som begynnelsen på julehandelen.

Butikkene markerer dagen med store tilbud og rabatter.

Trenden brer seg

Nå er konseptet på vei til å etablere seg i Norge. Flere butikker og nettbutikker henger seg på konseptet og gir kundene tilbud og rabatter denne fredagen.

- Black Friday har delvis kommet til Norge, den begynner hvert fall. I år er det et hundretall av norske nettbutikker som henger seg på, sier leder Johanne Kjuus i analyse og bransjeutvikling i Virke.

Imidlertid peker hun på at konseptet «Black Friday» egentlig ikke er for nettbutikker.

- Det som er morsomt er at i USA er Black Friday de fysiske butikkene sin salgsdag, mens Cyber Monday er netthandelsdagen. I Norge har man bare sauset det litt sammen. Netthandlerne har like mye salg, og kanskje enda mer fokus på Black Friday enn de fysiske butikkene, sier Kjuus.

«Ekstremt»

Flere av de fysiske butikkene har likevel et stort fokus på salg og rabatter den siste fredagen i november. Norwegian Outlet startet med «Black Friday» allerede for flere år siden.

- Vi startet dette for fire år siden. Vi har hatt en veldig stor vekst på dette konseptet. I fjor hadde vi en vekst på 50 prosent, det var over 24.000 mennesker innom på en dag. Vi tror det blir enda mer ekstremt i år, sier daglig leder Einar Sørland i Norwegian Outlet.

De er ikke alene. Elektrokjeden Elkjøp har også et stort fokus på salgsdagen.

- Vi kommer til å kjøre et større prosjekt rundt black friday enn noensinne. Vi trapper det voldsomt opp i butikk. Før har det vært mye på nett, men i år går vi knallhardt ut i fysiske varehus, sier administrerende direktør Atle Bakke i Elkjøp.

Elkjøp hadde en økning i omsetning rundt konseptet «Black Friday» på 70 prosent fra 2012 til 2013.

Klesgiganten Varner-gruppen eier tolv motekjeder i Norge. Av dem er det kun Bik Bok som skal gjøre noe rundt «Black Friday».

- Vi kommer til å ha noen aktiviteter på Black Friday. Vi har ingen erfaring med det fra tidligere, men ettersom det vokser frem som en aktivitet med stor interesse, syns vi at det er en fin og morsom anledning til å gi kundene våre noen fantastiske tilbud før julen kommer, sier markeds- og innkjøpsdirektør René Høsted i Bik Bok.

«Black Week»

Ifølge Kjuus er ikke konseptet på langt nær like utbredt i Norge som i USA.

- I USA er det sånn at man nesten kjører «Black Week», sier hun.

Dette er noe nettbutikken BliVakker.no har hengt seg på. De kjører «Black Week» hele uken, med 25 prosent på hele sortementet.

Norwegian Outlet skal ha tilbud og rabatter både fredag og lørdag, men Sørland peker også på at det er enda mer ekstremt i USA. Likevel er åpningstidene på fredag utvidet med fem timer.

- I USA starter Black Friday ved midnatt, vi starter klokken syv om morgenen for å gjøre det litt mer sømmelig, sier Sørland.

Enorme avslag og rabatter

På Norwegian Outlet har Tiger 70 prosent avslag på hele butikken, LMC selger gensere til 25 kroner som tidligere har kostet 399 kroner og Gant Home har 50 prosent rabatt på alle varer.

Ekjøp har blant annet 500 kroner avslag på iPad mellom klokken syv og åtte. I tillegg har de 50 prosent avslag på kjøkkenfronter, dersom du bestiller tegnetime på «Black Friday». Bakke peker på at de ikke satser spesielt på én varegruppe.

- Vi kommer til å kjøre store rabatter og spesielle Black Friday-tilbud på produkter fra alle våre kategorier, sier han.

Varehusene til Elkjøp holder også åpent fra klokken syv fredag morgen, mens nettbutikkene starter tilbudene allerede fra midnatt.

- Black Friday-tilbudene våre vil begynne å dukke opp natt til fredag ved midnatt og vi kommer til å legge ut nye tilbud og rabatter ut dagen, sier Bakke.

Kleskjeden Bik Bok skal også ha tilbud som avsløres utover dagen.

- Vi kommer til å kjøre med konkrete tilbud med rabatter på mellom 30-70%, men også med enkelte timetilbud, som avsløres på faste forhåndsbestemte klokkeslett, sier Høgsted.

Økt konkurranse

Kjuus peker på at butikkene gjør dette for at julehandelen allerede skal starte nå.

- Det handler om å få i gang julehandelen. Vi ser at alle butikkene begynner å kjøre salg og kampanjer i de siste ukene av november, sier hun.

Ifølge henne blir konkurransen større ettersom flere butikker har tilbud og rabatter.

- Jeg tror man var mer forsiktig da konkurransen ikke var så stor. For å være attraktiv må man jo ha større tilbud, og mer prosenter i rabatt. Konkurransen om julehandelen er veldig stor, fordi forbrukere kjøper så mye mer enn varer. Vi kjøper for eksempel mye tjenester og opplevelser i julegaver. Butikkene er avhengige av å trigge oss til å kjøpe «julegavevarer», sier Kjuus.

Elkjøp-direktøren peker på at konkurransen alltid er stor.

- Generelt sett er det knallhard konkurranse i det segmentet vi befinner oss i, understreker han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også:

Oljeprisen stuper på signal om at Opec ikke kutter

- Signal om at Opec ikke gjør noe

Britisk næringsminister vil stoppe Lunds lønnspakke