– Bookingtrykket pleier å dabbe av nå like før jul, men det opplever vi ikke i år, sier Andreas Smith-Erichsen, destinasjonssjef for alpinkonsernet Skistar i Hemsedal.

Og valutasituasjonen er trolig hovedårsaken.

Dobbelteffekt

Ettersom Skistar er børsnotert i Sverige, kan ikke Smith-Erichsen gå ut med eksakte tall.

– Men jeg kan si såpass at bookingsituasjonen er god både fra Sverige og Danmark, som ved siden av Norge, er våre hovedmarkeder. Og ettersom vi selger våre pakker i lokal valuta, er det klart at gjestene umiddelbart merker effekten av svekket norsk krone. En sak er hva de bestiller i forkant – noe annet hva de kjøper i tillegg når de kommer hit, og det er grunn til å tro at de vil kjøpe mer nå, sier han.

– Samtidig er det blitt betydelig dyrere for nordmenn å reise utenlands. Vi får dermed en dobbelt­effekt som er veldig, veldig gunstig, legger han til.

12 blå og medvind

Også Atle Hovi, som sammen med broren Bjørnar eier de fleste reiselivsbedriftene på Beitostølen, kan melde om rekordgode bookingtall.

– Det er mange gode krefter som sørger for god medvind for reiselivet på fjellet nå. Valuta er en ting. At vi har godt med snø er kanskje like viktig. Det er full vinter og 12 blå her nå mens det nesten ikke finnes snø i alpene under 2000 meter over havet. Og så har vi en gunstig jul med mange fridager. Jeg kan ikke huske at vi noengang har hatt så gode bookingtall som nå, sier han.

– Vi merket det umiddelbart, sier reiselivssjefen i Geilo, Pål Knutsson Medhus.

– Over natten fikk vi langt flere henvendelser da kronekursen stupte. Og vi får også langt flere tilslag på de tilbudene vi sender ut, særlig fra familier som har vært litt på vippen og som ser at vi har masse snø og både milevis med preparerte skiløyper og åpne alpinbakker, legger han til.

Positiv sommereffekt

Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge er ikke i tvil om at svak krone også vil bety turistvekst neste sommer. Men han er usikker på hvor stor den blir.

– I både de oversjøiske markedene og i Sør-Europa og Storbritannia blir de fleste reisene bestilt gjennom turoperatører. De har i stor grad publisert sine priser for neste sommer før kronesvekkelsen. Så det er nok i første rekke turistene fra land som bestiller selv – som Sverige, Danmark, Tyskland og Nederland – som tjener på dette på kort sikt, mener han.

– Og så er vi samtidig bekymret for effektene av den lave olje­prisen med reduksjon i antall jobbrelaterte overnattinger og kurs/konferanser. Vi ser at en del hoteller begynner å merke dette nå, sier Tuftin.

Les hele avisen her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.